Elhízás és ami mögötte van
2014. november 11. írta: Perszonáltréner

Elhízás és ami mögötte van

A legfontosabb lépés mindig a beismerés. Rengeteg elhízott emberrel beszélgettem már, akik magukat kerekdednek, husinak, mackósnak írják le, nem merészkedve még csak közel sem a gondolathoz, hogy ők bizony súlyosan elhízottak. Márpedig ha nem szólal meg a vészcsengő, akkor a változás sem indul el, legfeljebb látszat lépések formájában, de mindig engedményeket adva saját magadnak (pl. sétáltam, megérdemlek egy sütit, vagy, fárasztó napom volt, egy vacsora nem árthat meg, stb).  De minden kis engedmény az életedbe kerülhet. Túlzás? Nem hinném. Gondold át, hogy a környezetedben hányan élnek helytelen életmódjuk miatt emberhez egyáltalán nem méltó életet (cukorbetegség, üszkösödő végtagok, bepállott bőr, rossz emésztésből fakadó kellemetlenségek stb), vagy hányan lehetnének még az élők sorában, ha jobban odafigyelnek magukra. Az esztétikai szempontokat nem említem, mert az egy bizonyos fokú elhízás után már rég nem téma. A túlélés a tét.

upto you.jpg

Ki számít elhízottnak, illetve túlsúlyosnak?

Mindkét fogalom azt takarja, hogy valakinek a testsúlya sokkal magasabb az elvártnál. Bár a BMI értéket kicsit róka fogta csuka index számnak tekintem, de a két fogalom közötti különbség meghatározására most mégis jó segítség (a Body Mass Index a kilogrammban mért testsúly osztva a magasság méterben mért négyzetével, viszont nem veszi figyelembe a testösszetételt, tehát egy alacsony testzsírszázalékú testépítőt is kihozhat túlsúlyosnak).

- Túlsúlyosnak tekintjük, akinek a BMI értéke 25 és 29.9 között van.

- Elhízottnak tekintjük, akinek BMI értéke 30 és 34.9 között van

- Súlyosan elhízott 35 felett

Tehát ahogy említettem, az elhízás az nem esztétikai probléma. A középkorban a jólét, és férfiasság fokmérője volt a testsúly, de előbb elvitte őket a kolera, mint hogy a túlsúly okozta betegségek megjelenhettek volna, illetve csak a nemességet érintette, elhízott parasztot nem igen lehetett látni. Manapság viszont társadalmi rétegtől függetlenül bárki lehet elhízott, köszönhetően a könnyen hozzáférhető, olcsó élelmiszernek. Ezt szoktam példaként is felhozni azoknak, akik arra panaszkodnak, hogy azért elhízottak, mert egészségesen enni drága. Ez egyfelől igaz, de valamit nem megenni, nem megvenni a sok szemetet, nem enni minden sarkon egy péksütit kifejezetten olcsó. Az elhízás a jóléti társadalom jellemzője, így az elhízás okaként a rossza anyagi körülményeket megjelölni több, mint ellentmondásos. A magyarok 60 %-a (!!!!!) túlsúlyos. Ennyien esznek sokkal többet, mint amennyire a szervezetüknek szüksége volna. Egyébként a fejlett orvostudománynak "köszönhetően" az elhízással kapcsolatban megjelenő betegségeket csak tünetileg kezelik, így a szenvedést lényegében hosszú évekre meghosszabbítják. Itt van mindjárt a vérnyomás csökkentő gyógyszer esete. Ha valakinek a túlsúlya miatt magas a vérnyomása, akkor az orvos nagy valószínűséggel felír neki vérnyomás csökkentőt. Mi történik? A test jelez, hogy a beteg érhálózat miatt a szív kínlódik, miközben vért pumpálna. Erre szépen elhallgattatják a vészcsengőt...a ház pedig tovább ég...Pedig néhány kg leadása, rendszeres testmozgás egy idő után szükségtelenné teszi a vérnyomás csökkentő szedését. Elég olcsó, és kézenfekvő megoldás (lenne). De ez csak egy példa, rengeteget tudnék mondani. Az elhízás halálos betegség! Mégsem veszi senki eléggé komolyan. Persze a legfontosabb a megelőzés lenne...nagyon könnyen hozzá lehet szokni 1-2 kg pluszhoz évente, de egy-két kg pluszból hamar lesz 10-15-20 kg plusz, attól pedig már macerásabb megszabadulni.

Mit kell tenned, ha életmódot váltanál?

1. Kivizsgálás

Bár annak az esélye, hogy az elhízásod mögött valamilyen betegség áll, erősen konvergál a nullához (ne is álltasd magad ezzel), az első lépés akkor is egy alapos kivizsgálás, lehetőleg egy nem elhízott, de haladó szemléletű orvos által.

2. Pszichés tényezők

A komoly elhízás mögött legtöbbször pszichés okok vannak, ezeket is illene helyretenni. Bár sokszor maga az elhízás okozza depressziót, rossz kedvet, így ez egy ördögi kör. Szomorú vagy, zabálsz, ettől eddig még szomorúbb leszel...és még kövér is. Egyébként a rendszeres testmozgás igen jó pszichoterápia...inkább ezzel jutalmazd/vigasztald magad, mint egy újabb sütivel. Az eredmény pedig doppingolni fog.

 

3. Életmódváltás

Ha életmódot szeretnél váltani, nincs más választásod mint életmódot váltani (nahát). Ne fogyitabit, rezegtetős gépet, zsírégető gélt vegyél, hanem egy nagy levegőt...és kezdj hozzá a rossz hozzáállásod átformálásához. Jelentős túlsúly esetében az intenzív sporttevékenység nem feltétlenül ajánlott, mert elég nagy terhet ró az ízületekre. Tehát első körben az étkezést kell megreformálni. SZIGORÚAN. Nem grapefruit diéta, nem gyümölcs nap, nem egyéb kamuflázs lesz a segítségedre, hanem egy dietetikus (vagy személyi edző), és egy étkezési napló. A kalóriaszámolgatást normális esetben nem ajánlom a kliensemnek, de mivel az elhízás nem normális eset, igenis tessék számolgatni! Az étkezési napló tükörként fog szolgálni, akkor, amikor meggyőzöd magad a nap végén, hogy nem is ettél sokat. Nagyon fontos, hogy alaposan utána nézz, hogy mi az az élelmiszer amit nyugodt szívvel ehetsz, és mi az, amit kerülj. Nem az a cél, hogy éheztesd magad, mert azzal tovább lassítod az amúgy is csigatempójú emésztésed, és a tápanyaghiánytól enervált, ráncos, beteg leszel. Számold ki mennyi kalóriát ehetsz egy nap (az interneten találsz kalkulátorokat), majd azt kb. 600 kalóriával csökkentsd le, az ideális mértékű fogyást fog eredményezni. Fogyassz minőségi élelmiszereket. Nem igaz, hogy bármit ehetsz, csak a mennyiségekre kell vigyázni. Az is fontos, hogy amit megeszel, az táplálja a tested, és hasznos építőköve legyen.

4. Mozgás!

Bár az előző pontban azt mondtam, hogy nagy túlsúlynál az intenzív testedzés veszélyekkel járhat, ez nem azt jelenti, hogy a biztonság kedvéért maradj egész nap ülve. Éppen ellenkezőleg! Napközben sok-sok apró, extra aktivitással tudod elérni azt, hogy elérd a napvégén a szükséges kalóriadeficitet. Egy séta a boltba (na nem csokiért), majd munkába. Vacsora után még egy kis séta. Ahogy csökken a súlyod, és kicsit nő az állóképességed, úgy leszel majd egyre többre és többre képes. Érdemes egy személyi edzővel edzéstervet készíttetned, mert sok felesleges kört megspórolsz magadnak, mire kitalálod, és a sok információ rengetegből kihámozod, hogy neked mi lesz a jó, és leghatékonyabb. Ha szégyellsz edzőterembe menni rengeteg egyéb lehetőség áll a rendelkezésedre, ezek közül a legkézenfekvőbb, ha otthon edzel (de mindenképp konzultálj edzővel).

5. Hosszú távra tervezz!

A fogyókúra, az csak egy kúra. Ami utána van, az a lényeges. Nem hetekre kell tervezz, hanem hátra lévő életedre. Ezért fontos, hogy megértsd tested működését, hogy mi miért jó, vagy nem jó neki. Ha egészséges szeretnél lenni, és nem egy élő roncs, akkor muszáj a berögzült szokásokon változtatni, különben nem lesz eredmény.

6. Vond be a családodat is

Ritka az, hogy egy elhízott ember egyedi jelenség a családban. Gyakori jelenség viszont, hogy pohos anyunak pohos férje, és pohos gyerekei vannak. Ezért a genetikára fogják, hogy miért kövérek, hiszen mindenki az. Pedig pusztán azért kövérek, mert ugyanazokat a hülyeségeket eszik meg nap mint nap, és nagyon erős az étel jutalmazó jellege, akkor vagy jó családtag (jó gyerek), ha sokat eszel. Pedig szerintem akkor vagy "jó", ha egészséges vagy. Nekik sem fog megártani a változás, apu is  meg kell értse, hogy a pocak nem szexi, és nem tekintélyt parancsoló. Viszont veszélyes.

 

Változtass. Az életed a tét.

obese_1936311a_2773697b.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://squatmore.blog.hu/api/trackback/id/tr666886361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.11.12. 08:29:51

"Érdemes egy személyi edzővel edzéstervet készíttetned"

Ja, hogy ezt egy személyi edző írja.....

Akkor ez egy reklámblog.

ziggy stardust · http://fagyis.blog.hu 2014.11.12. 08:37:16

@Hoppácska: és akkor mi van?
attól még igaz, amit ír.

zilma 2014.11.12. 08:40:35

@Hoppácska: te elég hülye (vagy kövér) vagy, ez egy igen józan és lényegretörő írás

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.12. 08:42:20

Azért a magas vérnyomás nem olyan egyszerű, hogy mikor már megjelent, akkor egy fogyás, és eltűnik. Persze, van rá esély, de nem ajánlott az életmód váltást az orvos által felírt gyógyszer helyett elkezdeni, hanem ajánlottabb mellette, mert az orvos alapvetően nem hülye.

tomtom 2014.11.12. 08:57:23

Röviden leírom az esetemet. Gyerekkoromtól fogva sportoltam, de az utóbbi 5 évben nem mozogtam semmit. Fel is ugrott kb 15-20 kiló. A munkaalkalmassági vizsgálaton magas vérnyomás (165/80) miatt szakrendelésre küldtek. A kardiológussal megbeszéltük, hogy életmódot váltok. Ebben tanácsot kértem egy személyi edzőtől. (Nem csak több mozgásról van szó, hanem a táplálkozásom teljes átalakításáról is.) Elkezdtek leolvadni a kilók. Fél év múlva a kontrollon azt mondta a kardiológus, hogy teljesen egészséges vagyok és ha az új életmódomat tartani tudom nincs szükség gyógyszerre, mert kb. ez lenne a hatása. Ez persze egyéni eset és nem lehet általánosítani, de velem ez történt.

fecundus.balbus · http://fecundusbalbus.blog.hu/ 2014.11.12. 09:00:58

Megközelítésemben a zabálás egy ugyanolyan függőség, mint az alkoholizmus, vagy az anyagozás. Az ebben szenvedő egyrészt hajszolja a valaha oly sok örömöt okozó szert (estünkben ételt), másrészt minden érzelmi impulzusra ez a válasza, megoldása. Ha szomorú eszik, ha örül eszik, ha izgul eszik... Hasznos lehet tehát más megoldások után nézni, megtanulni szer (zabálás) nélkül élni.
Sebtiben ezt az elérhetőséget találtam:

Overeaters Anonymous
Névtelen Túlevők
önsegítő csoportja

pénteken 19.30-tól
Bp. I. Csap u. 2.

mel gibson 2014.11.12. 09:13:59

aki dagadt,az akaratgyenge.arra sincs ereje,hogy abbahagyja a mértéktelen zabálást.arra pláne nem lesz,hogy nekiálljon mozogni,sportolni.ha extra dagadt vagy,úgy is maradsz baszki.
a legfontosabb és legegyszerűbb,hogy ne is engedd magad tehénné válni.már az első tíz kg plusz is botrány,azt is komoly munka eltűntetni.
gyerekek: valamit valamiért..
mi a fontosabb,a zabálás,vagy az egészséges forma?

Perszonáltréner 2014.11.12. 10:11:43

@Hoppácska:

Ha egy autószerelő blogban azt írják, hogy bizonyos problémák esetén vidd el az autódat szerelőhöz, akkor is felháborodsz? :)

never again 2014.11.12. 10:13:52

Annak örülök, hogy pszichés tényezőket végre valaki figyelembe veszi (habár én ennek nagyobb hangsúlyt szentelnék). Szerintem a legtöbb elhízásnak ez a kulcsa. Nem akaratgyengeség, hanem a túlsúly vagy a túlevés "használata". Ha valaki rá tud jönni ezen (jellemzően tudatalattiban húzódó) okokra, és képes szembenézni velük és kezelni azokat, akkor menni fog a fogyás és a mozgás is. Addig szélmalomharc marad.
A másik: ne vonj be senkit. Ha nem magadért teszed önnön elhatározásodból, hanem akár csak kis részben azért mert valakinek meg akarsz felelni (itt a "seítőnek" megfelelni akarás is benne van), akkor megint csak szélmalomharc marad. Sok esetben a túlsúlyod oka pont a környezeted.
utolsó: tényleg marketing-cikk :)

Perszonáltréner 2014.11.12. 10:15:41

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás:

Pontosan. Azért is emeltem ki,hogy ez a túlsúly okozta (szerzett) magas vérnyomás esetére igaz,illetve hogy a gyógyszerre akkor nincs szükség egy idő után (elhagyható), ha mellette életmódváltás is bekövetkezik. Csak ezt kevés orvos hangsúlyozza. Amúgy kifejezetten felnézek az orvosokra,magam is annak készültem :)

ex-dr. vuk 2014.11.12. 10:43:37

szemelyi edzo nelkul is meg lehet csinalni szerintem.

intenziv sporttal sincs baj, csak ne futas legyen. a ket idealis mozgasforma kezdetben uszas es biciklizes - eleg intenziv, de megsem terheli az izuletet.

Ami szerintem kimaradt, de nagyon fontos: a mozgas legyen ELVEZET! Olyan mozgasformat kell talalni hosszutavra, amit szeretsz csinalni. Pl. labdajatekok, tanc, ilyesmi. Probalj ki mindent.

Valamint ilyenek, hogy pl. ha csak lehet auto helyett biciklivel kozlekedj. Eszre sem veszed, hogy edzel .. egy ido utan ugy beepul az eletedbe, hogy edzesre sem nagyon kell jarmi, a kozlekedessel megvan az edzes is. Persze nem is zarja ki, hogy emellett eljarj :)

ex-dr. vuk 2014.11.12. 10:46:52

Evesre egy psziches tenyezo: ne ugy egyel, hogy kiteszed a nagy kondert az asztalra, ahonnan aztan konnyu ujra szedni.. Szepen szedd ki azt a mennyiseget, amennyit meg kell enned, azutan mindent PAKOLJ EL. Ezt LASSAN edd meg .. sokkal konnyebb lesz megallni, hogy ujra szedj, ha mar reg el van pakolva, es amugysem vagy mar ehes. A gyors eves az utanpotlas konnyu elerhetosegevel tovabbi evesre osztonoz.

Bicepsz Elek 2014.11.12. 10:49:14

Hat vannak durvan hormonalis dolgok meg egyebek:
eletmod: normalis munkarend H-P 8-16
"Orbán Viktor akkor úgy nyilatkozott, hogy akkor fogja támogatni a vasárnapi nyitva tartás eltörlését, amikor meg lehet majd élni Magyarországon öt nap munkából, de addig nem" (index.hu/gazdasag/magyar/2011/06/07/a_kdnp_nem_mondott_le_a_szabad_vasarnaprol/).
Az eletmodban fontos: stresszmentesseg, nem tul sok munka(8 ora es 5 nap) edzesi lehetoseg munka utan(nem: rohanok a gyerekert a suliba aztan haza TV zabalas este stb. Meg megvenni az egeszseges kajat otthonrol vinni mert a melohelyen nem lehet megvenni). Az ejszakai munka meg rosszabb!!
Szoval nem egyszeru.

Bicepsz Elek 2014.11.12. 10:50:53

@ex-dr. vuk: ja igen es ki vigyaz a bicajodra a munkahelyeden? Tudsz ott zuhanyozni vagy ruhat cserelni? Ha oltonyos vagy nem gyurosik ossze??
Ezek banalis dolgok de sajnos nem megoldottak.

Bicepsz Elek 2014.11.12. 10:52:51

A szunetet a zabalas legitimalja(vagy a dohanyzas). Inni ugye nem lehet meg aludni sem. Sajnos ezek is egeszsegkarositoak...

ex-dr. vuk 2014.11.12. 11:01:30

@Bicepsz Elek: munkan kivul is van elet. az ember nem csak dolgozni jar.

ettol fuggetlenul ez is megoldhato. elhiszem, hogy van, ahol nem, de ez jobban hasonlit kifogaskeresesre mint valos problemara.
pl. mikor mondom, hogy hetvegen tesomekhoz atmegyek szomszed varosba bringaval 10km, akkor kerek szemekkel nez h uuuuristen az milyen sok... ja mondom bazi sok, 20 perc alatt vagyok ott haztol hazig. szoval van, aki ekkora tavolsag megtetelet kerekparral mar elkepzelhetetlennek tartja - akar heti egyszer is.
kezdetben eleg ha a 2-3km-re levo boltba jar el biciklivel, kesobb lehet fokozni. meg ugye el lehet menni edzes gyanant setakerekparozni, akkor nem kell lezarni es hazaerve lehet tusolni is. ez az egesz akarat kerdese. amig kifogaskereses van, hogy miert NEM lehet, addig nem lesz valtozas.

ex-dr. vuk 2014.11.12. 11:03:20

@Bicepsz Elek: stresszoldasra a sport kivalo eszkoz. kimegyek evezni egyet full erobedobassal 1 orat, mire hazaerek stressz sehol. ki kell probalni, nem kifogast keresni.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.12. 11:21:45

@ex-dr. vuk:
Azért ez nem ilyen egyszerű, ami neked kihívás, az másnak lehet valós ok is. Anno én is úgy gondoltam, mint te, rendszeresen mozogtam, mert volt rá időm, manapság meg gyakran marad el munka és más elfoglaltságok miatt. Volt, hogy pedig nagyon erős motivációm volt, mert maratonra készültem, aztán mégsem volt alkalmam hetekig futni. Pl. az 1 óra evezés sem férne bele sok ember idejébe.

ex-dr. vuk 2014.11.12. 11:30:02

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás:
En nem akarlak meggyozni, mert ugyse tudlak. Ha neked valos ok akkor valos ok. En mar rengeteg kifogast hallottam ilyesmire, es kb. a 90%-a tenyleg kifogas volt. Pl. nem tud mozogni, mert gyerek .. konyorgom a gyereknek is kell a mozgas, a gyerekKEL is lehet mozogni. En itt latok babakocsival futo embereket (persze spec, nagy, 3 kereku kocsi).
Nem kevesen azert nem bicikliznek, mert hat gyerekkel nem lehet. Annak javaslok tanulmanyi kirandulast Hollandiaba .. ott lathatja hogyan kell 3+ gyereket kerekparon szallitani. Persze nemi energiat bele kell fektetni, hogy megszerezd megfelelo eszkozoket ra, de nincs "lehetetlen".
Az embernek altalaban arra van ideje, amire raszanja. Ha erre nem szanja ra, akkor neki ez az egesz egyaltalan nem is fontos annyira, hogy idot szoritson ra. Szerintem heti pl. 3x1 ora az marhara nem sok annyira, hogy lehetetlen legyen kiszoritani. Valamint olyan aprosagokkal lehet kezdeni, hogy mikor leakasztod a kocsikulcsot megkerdezed magadtol, hogy tenyleg csak kocsival tudom megoldani az utazasomat? Gyalog vagy Biciklivel nem?

Perszonáltréner 2014.11.12. 11:33:57

@never again:

Az nagyon igaz, hogy mindenki saját maga miatt elkezdje!
A környezet bevonása pedig pont emiatt fontos, amit mondasz, hogy sokszor a környezet (is) hibás az elhízásért. 11 év tapasztalatával mondom, hogy klienseimnél milyen hátráltató tényező tud lenni egy férj/feleség, aki tukmálja rád az ételt, hogy de egyél már, meg én így szeretlek stb. Vagy őket is meg kell győzni, hogy csinálják együtt, vagy elmagyarázni, hogy ez nekem fontos, és légyszíves ne hátráltassatok, hanem segítsetek (ne kínálgassatok sütivel, ne tukmáljátok). Pl anyukáknak szoktam javasolni olyan konyhatechnikai változtatásokat, amit a család észre sem vesz, nem hőbörögnek feleslegesen, mégis egészségesebben élnek, tudtuk nélkül. Egy pohos családban nem elég, ha csak az anyuka/apuka kezd el fogyni, bár az eredményeik motiválóak lehetnek a többiek számára is. Én szakemberként ezt tapasztaltam. De szívesen veszem, ha lemondod, hogy te mit. :)

Marketing cikk?Elég sok blogbejegyzést írok,amiben kiemelem, hogy ha valaki változtatni akar, ahhoz elsősorban önmaga kell. Ha valaki ezek után úgy dönt, hogy egy személyi edző segítségét kéri (mondjuk az enyémet, de ha valaki nem budapesti, ez már megdőlt, de a bejegyzést olvashatja ettől még), az egyrészt nekem pozitív visszacsatolás. Igen, én ugyanúgy a munkámból élek ahogy egy fodrász, autószerelő, orvos, tanár, vagy te. Szeretem leírni a szakmai tapasztalataimat, és újságíróként pedig élvezem az írást is, kikapcsol.

Perszonáltréner 2014.11.12. 11:37:23

@ex-dr. vuk:

Igen, ez a kifogás keresős mondatod nagy igazság.

Ezt írtam le ponty: squatmore.blog.hu/2014/11/04/legy_erosebb_mint_a_kifogasaid

ex-dr. vuk 2014.11.12. 11:40:43

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: csak hogy lasd milyen szintuek a kifogasok, sokat kampanyolok kozlekedesi kerekparozasert autozas helyett. Van, aki kijelenti, hogy a kerekpar nem alternativa, mert ha esik az eso elazol, kocsiban meg nem. wtf? tehat neki AKKOR SEM alternativa a kerekpar, amikor nem esik, mert AMIKOR esik, akkor elazik. Szolj ha erted.
A masik meg hogy egy ideje mar feltalaltak az esokabatot .. a ketreszest is (nadrag+kabat). Nekem osszetekerve mindig a taskamban van, es ha kell felveszem, ennyi. Fel kilo osszesen. Aki ennyit nem kepes megtenni, hogy kerekparozzon, az csak kifogast keres (es nyilvan talal is).

ex-dr. vuk 2014.11.12. 11:46:56

@Perszonáltréner: tegnap tollaslabda edzesen a szemben levo partnert probaltam mozgatni, motivalni - felpalyan elorehatra mozgas. Valasz - hat o 100 kilos szoval igy nem tud mozogni..
1. lathatoan nem is nagyon akart
2. lathatoan neki rendben van az, hogy a normalis palyan valo mozgas helyett csak betolja az aduaszt - miszerint tulsulyos, ahelyett, hogy igyekezne tenni erte.
3. elotte rakerdezett, hogy en hany kilo vagyok, es hogy "na latod" .. hat baszki azert vagyok en 70 kilo mert napi 14km-t bringazok (hetkoznap .. ennel sokszor tobbet hetvegen), es mert 30 eve ezt csinalom. Plusz edzes. Minden. Kajak, gorkori, roplabda, tollaslabda, squash, mikor mi jon. TV elott ulve csipszet zabalva valoban nem lesz 70 kilo. Mellesleg ennyi mozgassal mar rohadtul nem is kell vigyazni, hogy mit eszik az ember, majdnemhogy zabalhat kedvere. En ugyan nem szamolom a kaloriakat, es megis miota elertem a 70 kilot nem is vagyok tobb (pluszminusz 3).

ex-dr. vuk 2014.11.12. 11:48:56

Ja egyebkent sokszor az elhizast mar gyerekkorban elrontjak a szulok .. etel cukrozasa, mert ugy jobban megeszi meg ilyenek... Meg hagy uljon egesz nap a tv/szamitogep elott a gyerek, ha azt szereti.
Francokat. A gyerekkel meg kell szerettetni a mozgast 0 eves kortol, hogy ne szenvedes legyen kesobb, hanem orom! Jatekos sportokkal, egyutt kell mozogni, jatszani vele, kint a parkban, sportteremben, barhol. Onnantol soha nem lesz ilyen gondja.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.12. 11:49:08

@ex-dr. vuk:
Nem sok a 3x1, sőt én volt idő, amikor heti 8-szor edzettem, pedig nem voltam semmiféle élsportoló. Amikor tudok, mindig szorítok rá időt, te komolyan azt gondolod, hogy maratonra készülve csak úgy lustaságból hagyok ki heteket, miközben imádok futni? Szóval van amikor baromi sok heti 3x1 óra. Ezt most azért írom, mert most is hasonlóan tömött hetek elé nézek sajnos, mert a munka mellett 3 másik, tanulással kapcsolatos dolgom is van, amiből már most is úgy vagyok, hogy legjobb esetben is csak kettő jöhet össze. Hétvégén még belefért egy ~10 kilis kis kirándulás az asszonnyal, meg tegnapelőtt fél óra futás, de most hétvégén már csak legfeljebb egy fél órás esti séta lesz.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.12. 11:55:02

@ex-dr. vuk:
Igazság szerint ez csak autó fenntartására kifogás, mivel ha adott időjárás esetén nem tudsz elmenni valahová (ez körülményektől is függ) kerékpárral, akkor kellhet az autó a kerékpár helyettesítésére, egyébként igazad van.

Mondjuk én mint közlekedés nem nagyon kerékpározok, de ennek az az oka, hogy jó helyen lakok, és minden közel van, a pincében meg elég szerencsétlen helyen van a tárolónk, így kb. 2 km-ig a gyaloglás a gyorsabb. A 100-300 km-es utakra pedig nem igazán alternatíva a kerékpár.

astraea 2014.11.12. 12:07:08

Nagyon jó cikk! :)

De sajnos nem tudom, hogyan lehetne rávenni az embereket az egészségesebb életmódra. Nem mindenki fogékony a jó példára. És saját családomban láttam, hogy az első orvosi figyelmeztetést komolyan vette az illető, betartott minden utasítást, majd miután "egészséges lett", visszatért a régi, egészségtelen életmódjához, és már gyógyszerekre is szüksége van.

A kerékpározás nekem is nagy szerelem, a csinos öltözet, szoknya, tűsarkú sem akadály. :) Esőruhám is van, és -5 fokig simán lehet tekerni. Legalábbis én addig vagyok hitelesítve. :) A havat, ónos esőt viszont nem bírom. De nem hiszem, hogy a városi kerékpározás kiváltaná az edzést, mert (én legalábbis) elég óvatosan megyek, figyelek a forgalomra.
Az is nagyon igaz, hogy olyan sportot válasszon az ember, amit szeret. Ehhez meg ugyebár ki kell sok mindent próbálni. :)

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.12. 12:08:25

@ex-dr. vuk:
Én gyerekkoromban egyszerre voltam edzett és elhízott, mert szüleim fontosnak tartották a sportolást és a szerintük "rendes evésnek" nevezett zabáltatást is. Szóval olyan nincs, hogy annyit és azt ehetsz, amit akarsz, mert úgyis mozogsz eleget. Ha ma is náluk laknék, akkor is 100 kiló fölött lennék, ha heti 7*2 órát edzenék.

ex-dr. vuk 2014.11.12. 12:09:57

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: szerintem ez a kifogas amit irtam a kerekpar fenntartasa ellen volt kifogas .. mintha az olyan draga lenne :) Mondjuk teny, hogy ha a tarsashazban nincs ra semmifele tarolo, lakasban szar tartani. De aki akarja megoldja, az biztos.

En csak azt mondaom, hogy a kifogasok kb. 10%-a valos, a tobbi csak nem akaras vagy tulzott kenyelem. Elismerem, hogy a 10% letezik. De a 90% is ..

ex-dr. vuk 2014.11.12. 12:18:07

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: hat .. en nem sporolok az evessel. az igaz, hogy akkor eszem, ha ehes vagyok, es amig ehes vagyok. ilyen zabalas jellegu max szuloknel 3 havonta. evesre szerintem a titok, hogy ebbe kell hagyni, ha MAR NEM VAGY EHES (nem akkor, ha degeszre zabaltad magad). Es sokkal jobb elore kiporciozni, mint odatenni a sok kajat es szabadon szedni masodszor.

Kerdes, hogy mikor kezdted a sportolast, valamint innen mar lehet benne genetika is. Meg egy bizonyos kor folott tenyleg nem zabalhat allandoan az ember. En 28 eves korom korul fel ev alatt megfeleztem a vacsora adagomat - tudatosan!. Ebedre a mai napig nem sporolok a mennyiseggel.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.12. 12:21:47

@ex-dr. vuk:
Én úgy értettem, hogy kifogás az autófenntartás mellett, ez a fordítottja. Nyilván olyanoknak, akik az autót csak városi vagy közeli települések közötti közlekedésre használják.

Én a pincében a saját tárolónkban tartom a bringát, a fő gond, hogy 3 nehezen nyíló ajtót és a tárolónk lakatját kell kinyitnom és visszazárnom ahhoz, hogy hozzáférjek a bringámhoz (sajnos nem a mi lépcsőházunk alatt van a tárolónk, mivel a miénk alatt egy közös helyiség miatt kevés van). Ez azt jelenti, hogy mire elindulnék kerékpárral, már 1 km-t megtettem gyalog. Szóval inkább csak akkor bringázok, amikor van időm, de épp nem futni van kedvem, vagy mikor hétvégi gyalogtúra helyett épp a bringatúrát preferáljuk, ezen kívül néhány évente egy-egy nagyobb kerékpártúrát is összehozunk.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.12. 12:32:47

@ex-dr. vuk:
Az a legnagyobb baj a zabálással, hogy kitágítja a gyomrot, így máshová kerül az a szint, hogy jól laktál, valamint a telítettség állapotát egyből az éhség követi. Ez azt jelenti, hogy anno mikor egyetemistaként (ekkor már nem kövéren) hazamentem szüleimhez, akkor a hétvégi brutál ebédek után 4-ig mozdulni nem bírtam , aztán hirtelen nagyon durva éhségem lett. Mikor visszamentem, akkor csak kedd-szerda magasságában normalizálódott az emésztőrendszerem működőse (kevés hétvégén mentem haza), addig csökkenő ütemben, de nasiznom kellett, hogy ne legyek mindig durván éhes.

Ma tényleg annyit eszek, amennyi jól esik, és nem hízok el.

Nekem egyébként ezzel kapcsolatban van egy elméletem, szerintem az ember ösztönösen érzi gyerekkorától kezdve, hogy mit és mennyit egyen, csak az ösztöneit felülírják a társas viselkedés szabályai, a lelki problémái vagy egyszerűen csak egyes ételek elviszik más irányba az ízlését.

ex-dr. vuk 2014.11.12. 12:38:36

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás:

"valamint a telítettség állapotát egyből az éhség követi"
Ez pontosan igy van. Ezert is mondtam, hogy eppen annyit kell enni, hogy mar nem vagy ehes, nem tobbet.

"addig csökkenő ütemben, de nasiznom kellett, hogy ne legyek mindig durván éhes."

Erre is van talan megoldas, pl. a "nasi" az cukormentes tea vagy zacskosleves, esetleg sargarepa.

tomfree 2014.11.12. 13:02:17

"Fogyassz minőségi élelmiszereket. "
Akkor nézzük meg, hogy árban mekkora a különbség mondjuk az olcsó, de minőségileg pocsék élelmiszer és a minőségi élelmiszerek között. Sokan nem engedhetik meg maguknak ezt azért. Ezzel nem mentek fel senkit sem, mert azért a gyorséttermi cuccok sem olcsók, mégis rengetegen tolják őket. Csak egy példa: az orvosom ajánlotta, hogy nyáron egyek minden nap áfonyát. OK. Egy doboz 4-500 forint volt. Vagyis csak erre, mert egészséges és gyulladáscsökkentő hatású teremtsek elő havi kb 15ezret. nyilván ez nem kifogás, mert aki odafigyel magára az elmegy futni, az ingyen van, de a minőségi élelmiszer nem olcsó a hazai életszínvonalhoz képest.

Szputya 2014.11.12. 13:09:46

Még jó, hogy írtad a kivizsgálást... Egy pajzsmirigy-problémával, esetleg PCOS-sal, IR-rel küzdő csaj bizony esetleg akkor is elhízott, ha betartja a diétát és mozog... én például napi szinten bringázom munkába (suliba), télen is, immár 24-dik éve, emellett futok és úszom, mégsem mennek le azok a fránya zsírpárnák... folyamatosan konzultálok dietetikussal, személyi edzővel, de a pajzsmirigyemet ők sem tudják kicserélni, a gyógyszer meg lassan hat... :P Szóval, azért ne higgyük, hogy minden kövér ember lusta... Amúgy meg az egészséges étkezés valóban drágább, mint megvenni a tesco gazdaságos párizsit és 10 Ft-os zsemlét - és van, akinek csak erre telik... ne egyen, mondod - haljon éhen? :o

astraea 2014.11.12. 13:37:02

Én azt vettem észre magamon, hogy az egészséges étkezés (nekem) nem drágább, mint az egészségtelen. Főleg ha az ember odafigyel az adagokra, mennyiségre is a minőségen túl.

Egészségtelen ételből szerintem hajlamos az ember többet enni, mint amennyit egészségesből. Zsemléből párizsival, vajjal pl meg tudok enni hármat, és rövid időn belül újra éhes leszek, míg lassú felszívódású szénhidrátból eleve kevesebbet eszem, és az éhségérzet is később jelentkezik. Szóval egy idő után eleve kevesebbet fog enni az ember a minőségi ételekből, mint a "rosszakból".
Aztán ott vannak a rejtett kalóriák az üdítőkben, vagy a nassolnivalókban, amikből kb addig eszik az ember, amíg van a zacskóban. Szóval hosszútávon minden szempontból megéri egészségesen táplálkozni, figyelni a minőségre és mennyiségre is.

Ki lehet számolni, hogy mondjuk ha áfonyát nassol valaki, vagy azzal váltja ki a csokit, péksütit, akkor az mennyibe kerül. És akkor arról nem is beszéltem, hogy olcsóbb, ha az ember magának főz, süt, mintha mondjuk kifőzdében, étteremben, gyorsétteremben eszik. Ne csak azt nézzük, hogy drága a gyümölcs, vagy zöldség, hanem hogy mennyi ideig elég, és mit váltunk ki vele! Épp ezért hatékony a tudatos a táplálkozás, és ha valóban vezet az ember listát, akkor a végén kiderül, hogy még akár olcsóbb is lehet, mint az ad hoc jellegű megeszem/megveszem, amit megkívánok típusú étkezés.

_Epikurosz_ 2014.11.12. 13:39:13

@Szputya: Vegyen kettővel kevesebb zsemlét, és annak árából zöldséget, gyümölcsöt. A lényeg az, hogy a kalóriának nem szabad túl soknak lennie, és amit megspórol a kenyéren, azt költse egészségesebbre. Való igaz, kíván egy kis számolgatást a dolog. Ha úgy is sovány, hogy csak tescós zsemlére futja, akkor tényleg nagy a baj, és nincs mit enni. De amíg valójában lenne becserélhető kalóriája, addig igenis tud változtatni.

ex-dr. vuk 2014.11.12. 13:46:11

@tomfree: altalaban szerintem nem a minoseggel hanem a mennyiseggel van a gond... kevesebbet enni pedig sokkal olcsobb, mint tobbet ;)
Igazabol az osszetetelt is valtoztatni kell - sokkal kevesebb szenhidrat!

ex-dr. vuk 2014.11.12. 13:47:55

@_Epikurosz_: "Ha úgy is sovány, hogy csak tescós zsemlére futja, akkor tényleg nagy a baj"
ha nincs penz kajara, akkor ugysem lesz gond a kaloriakkal...

astraea 2014.11.12. 13:53:14

@_Epikurosz_:
És akkor nem számoltuk bele a gyógyszerek árát, amire nagy valószínűséggel nem kell majd költeni 5-10 év múlva, ha a jelenben egészségesen él valaki. :)
A káposzta például olcsó és egészséges is, rengetegféle ételhez fel lehet használni. Mondjuk a párizsis zsömle helyett.

Szputya 2014.11.12. 13:57:37

@_Epikurosz_: Ó, persze... mondjuk két zsömlével kevesebbet vesz - spórol 20-30 Ft-ot... vesz belőle 1 db gyümölcsöt (alma)... gondolod, nem marad éhes? :) Két zsemle kb. 300 kcal, egy alma meg kb. 80, nem beszélve a CH-ról... két zsömle kb. 100 g CH, egy alma meg 20... lefogyni persze jó csere... de aztán?
Azon kívül ott a szülői örökség (társadalmi háttér, szokások), valószínű, hogy fogalma sincs, mennyivel többet ér egy tk zsemle - igaz, hogy az 60 Ft, nem 10-15... az is lehet, hogy unja az almát... :P

ex-dr. vuk 2014.11.12. 14:06:10

@Szputya: "Két zsemle kb. 300 kcal, egy alma meg kb. 80"

ööö es?.. nem eppen a fogyasrol szol ez az egesz? meg hogy hosszu tavon is kevesebbet kell bevinni?

astraea 2014.11.12. 14:12:51

@Szputya:
Azért azt szögezzük le, hogy úgy soha senki sem fog lefogyni, hogy ugyanannyit eszik, ugyanazt, és nem fog éhezni semennyit sem. Ha nem akar változtatni a rossz szokásain, akkor hogy fog eredmény elérni?
A zsömle vs alma sztorihoz. Zsemlét ritkán eszik az ember magában. Végezz kísérletet! Egyél reggelire két zsemlét azzal amivel szoktál, számold ki mennyibe kerül, és mérd az időt, hogy mikor leszel utána éhes! Következő napra vegyél egy almát, reszeld pl le, tegyél hozzá két kanál teljes kiőrlésű zabpelyhet (elenyésző az ára, de kiszámolhatod mennyibe kerül), szórd meg fahéjjal, és megint nézd meg, mikor leszel utána éhes!
És aki elhízott az nem biztos, hogy napi két zsemlétől hízott el...

Szputya 2014.11.12. 14:14:31

@ex-dr. vuk: Nem pont azt írtam, hogy fogyásnak jó? :) De azért a minimum 1200 kcal-t illene bevinni, és lehet, hogy csak zsemlére telik, miután kifizette mindenfélét... Szóval, lehet, hogy lefogy... tök jó, tartani is kéne, de nem éhen halni. :) Bár, valószínű, hogy aki ennyit tud csak kajára fordítani, az nem is igen elhízott ... Amúgy, szerintem, ahogy írtam is, a táplálkozási szokások megváltoztatásában nagy szerepe van a hozott mintának és a fejlett gondolkozásnak... Az alsóbb, szegény néprétegekben az egészséges életmód úri huncutságnak tűnhet... a minőségi éhezés fogalma sokak számára nem ismert... és így nehéz változtatni...

Szputya 2014.11.12. 14:19:40

@astraea: Nem ehetek reggelre almát: :) De igen, azt leszögezhetjük, hogy életmód- és szemléletváltás nélkül nincs tartós fogyás, és egy esetleges jojó-effektus többet is árt a szervezetnek... Itt jön be az, amit ex-dr.Vuknak is írtam: az ismeretek, az előrelátás hiánya, a hozott szokások és minták követése...

tomfree 2014.11.12. 14:31:30

@ex-dr. vuk: egyetértek ezzel, de azért ott van az anyagi része is a dolgoknak. Tegnap elmentem úszni, 1500 a napijegy (plusz fürdőnadrág, úszósapka stb egyszeri kiadás). Azért eljárni rendszeresen úszni nem annyira olcsó sport. Jó, a futás a legolcsóbb, mert az ingyenes, de ha nem jó cipőt használsz akkor tönkremegy a bokád/térded. Szóval viszonylagos minden, de a kifogást nem szeretem én sem.

@astraea: "Ki lehet számolni, hogy mondjuk ha áfonyát nassol valaki, vagy azzal váltja ki a csokit, péksütit, akkor az mennyibe kerül. " Szezonban nem találtam egy dobozt 4-500-nál olcsóbban, most még drágább gondolom. Azért a csoki olcsóbb, de lehet hogy drága helyen vásárolok csak.

never again 2014.11.12. 14:41:07

@Perszonáltréner: Ha még nem ismered, nézz meg 1-2 Steve Powell adást a korai szériákból. Ha lekerül a dagi-hibáztató-szemüveg, meglátszik, hogy kinek miért volt szüksége azokra a kilókra. Érintőlegesen veszi az a műsor is, de leggalább rámutat az igazi okokra (iszonyat sebeket rejt ám a háj sokszor). Komoly tényező, hogy az alatt az egy év alatt, pszichésen is meggyógyítják őket, szembenéznek a félelmeikkel, kibogozzák a csomókat, stb. Persze az amcsi műsormaszlagot le kell hántani róla.
Magyarázni tovább nem érdemes.
Részemről soha nem mennék olyan tanácsadóhoz, aki nem látja a pszichológiai hátteret eléggé, hogy ne csak azt szajkózza, hogy akard jobban (ha nem elég neki, hogy a megbízással elköteleződtem, akkor bizalmi bajok vannak, úgy meg megette a fene az egészet). Enélkül ez pusztán tüneti kezelés, ami után a tumor ott marad, hiába photshoppoltuk ki az MRI-ből.

Augustin 2014.11.12. 14:55:23

Jó összefoglaló. A családot tényleg be kell vonni, ugyanis ha van már gyerek, akkor már példakép az ember. A gyerek sok-sok éven át kritika nélkül utánoz, ezért lesznek malackák az elhízott szülők gyerekei. tehát nem megtiltani kell nekik , hogy csokit egyenek, hanem egészségesen kell kajálni. Amíg nem érti azért, ha meg már esze is van, akkor meg úgysem hitelesek a szülők, ha ők maguk kövérek.

Akik az akaratgyengeséggel jönnek, egyszerűen megmosolyogni valók. Namármost az életmódváltáshoz motiváció kell. Az egyik legerősebb motiváció, ha nem találsz neked tetsző párt, mert dagadt vagy. Viszont sokan párkapcsolatban/házasságban híznak el, tehát nem olyan sürgős nekik a fogyás, mint a szingliknek. Vagy van, aki annyira depressziós, vagy hormonzavaros, hogy nem is érdekli a szex, az sem fog nekiállni sportolni.
Szóval motivációnak nem rossz, amit a szerző ír, hogy itt már az életükkel játszanak, viszont hiányolom, hogy kihagyta a cigi témát.
Nem tudom mások észrevették-e, milyen sok kövér dohányos van, annak ellenére, hogy szívesen hangoztatják, hogy a cigi fogyaszt. Szerintem ez úgy van, hogy hosszútávon a cigi hízlal, mert elveszi az ember kedvét a mozgástól. Úgyhogy aki az életmódváltást komolyan gondolja, szokjon le. (Bár lehet, hogy a posztoló úgy gondolta, hogy az alap.) De ha valaki élvezni is akarja a sportot, nem csak önkínzó szarakodásnak érezni, az mindenképpen szokjon le.
(Én szeretek sportolni, egy idő után eléri az ember azt a szintet, hogy magáért a sportért sportol.)

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.12. 15:08:13

@tomfree:
Azért nem teljesen igaz, hogy kategorikusan az egészségesebb ételek a drágábbak. Először is attól függ milyen szempontból egészséges egy étel, meg attól is, hogy milyen módon építed bele a diétádba.

Pl. egyik fő probléma a túl sok szénhidrát. Na, a péksütik baromira drágább, olcsóbban kijössz egy egyszerű kifli + vaj + csirkemell sonka kombóval, mint egy pizzás csigával, aminek a kifli ellenére is jobb a fehérje-szénhidrát aránya.

Vagy ha gyümölcsök, idén nagyon olcsó az alma, kb. 125 Ft/kg volt a padló kisker áron, azóta kicsit már drágult. És mennyivel kevesebb kalóriát visz be az, aki valamilyen szénhidrát dús nasi helyett almával tömi magát.

Persze vannak ilyen speciális példák, mint az áfonya, ami kurva drága. De a fő problémák nem az árakból adódnak.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.12. 15:16:19

@ex-dr. vuk:
"Ez pontosan igy van. Ezert is mondtam, hogy eppen annyit kell enni, hogy mar nem vagy ehes, nem tobbet."

De pont arról beszélek, hogy ha nagyobb adagot szoksz meg, akkor ha annyit eszel, amitől már nem vagy éhes, akkor is túl sok az. Te már hozzá vagy szokva a normális adagokhoz, én is egyébként, de aki el van hízva, annak úgy kell első körben csökkentenie az adagot, hogy bizony annál is kevesebbet kell ennie, amitől már nem lesz éhes.

"Erre is van talan megoldas, pl. a "nasi" az cukormentes tea vagy zacskosleves, esetleg sargarepa. "

Az a durva, hogy mikor az említett helyzetben voltam, akkor akármennyit ettem, ittam szénhidrát szegény ételekből, éhes maradtam. Amikor az ember zabálás függő, akár csak ideig-óráig, mint anno én voltam így, akkor a szénhidrátot kívánja. Amúgy teázni nagyon ritkán teázok, de cukormentest azt soha.

ex-dr. vuk 2014.11.12. 15:17:39

@tomfree: iszonyu sok sport teljesen ingyenes (illetve egyszeri kiadast igenyel), egy masik nagycsomo pedig eleg olcso. Uszashoz ha berletet veszel mar nem 1500 lesz egy alkalom. Biciklit egyszer kell venned, es nem teszi tonkre egyetlen izuletedet sem. Sulyzozni otthon is lehet a melegben, egyszer kell kiadni a felszerelesre a penzt, kimenni focizni a grundra megintcsak egyetlen labda megvetelevel jar (es mivel tarsasagban lehetsz, a stresszt is konnyebben legyozi), stb stb stb. Ha ez a szoveg, akkor megint tobb a kifogas, mint az akarat. Aki AKARJA az megtalalja a modjat. Aki nem akarja az meg kifogasokat fog sorolni.

ex-dr. vuk 2014.11.12. 15:20:30

@Augustin: "egy idő után eléri az ember azt a szintet, hogy magáért a sportért sportol"

Pontosan, ezt kell elerni. Gyereknel pedig amint tud jarni ez kell, hogy legyen a cel: szeressen mozogni. Onnantol ez az egesz tema elo sem kerul, mert valoszinuleg soha nem fog elhizni.

ex-dr. vuk 2014.11.12. 15:23:24

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: "De pont arról beszélek, hogy ha nagyobb adagot szoksz meg, akkor ha annyit eszel, amitől már nem vagy éhes, akkor is túl sok az."

Valoban ehhez hozza kell szokni. Erre irtam, hogy 28 eves koromban tudatosan felere csokkentettem a vacsora adagomat. Mostmar ez a feladag a standard.

"Amúgy teázni nagyon ritkán teázok, de cukormentest azt soha."

En sem teazok altalaban, ha igen akkor cukor nelkul: edesitovel :) Kavet is edesitovel. Uditobol csak cukormenteset (mar ha nagyritkan iszom, kb heti 1-2x).

Valoban az elejen tudatosan kell csinalni, de aztan az lesz a megszokott es nem okoz gondot.

astraea 2014.11.12. 15:23:53

@tomfree:
Nézd, azt nem írtam, hogy sokkal olcsóbban jön ki az ember, ha napi egy doboz áfonyát tol egy tábla csoki helyett. :) De pl a napi tábla Milka helyett lehet mondjuk hetente egy doboz áfonyát enni, a többi napokon meg olcsóbb gyümölcsöt. Ne legyél már ilyen csőlátó! :) És nyilván az orvos sem úgy gondolja, hogy mostantól áfonyán kell élni, hanem hogy ha beépíti az ember az étrendbe, akkor az használ.
Az egész életmódváltást, tudatos táplálkozást rendszerében kell nézni, nem egy-egy elemet összehasonlítani. Nem érdemes azon nyígni, hogy drágább 1kg áfonya, mint 1kg csoki, nem mellesleg tutira van olyan csoki, ami drágább, mint az áfonya. ;)

astraea 2014.11.12. 15:34:51

@ex-dr. vuk:
Valóban csomó hozzászólásról ordít a kifogáskeresés. :)
Tök ingyen lehet a neten regisztrálni például edzéstervekre, le lehet tölteni videókat, ha annyira nincs pénze az embernek, és otthon teljesen ingyen tolni rá. Egy hiit megvan tokkal vonóval 3/4 óra alatt, és ebben benne van a bemelegítés és nyújtás is, és semmi sem kell hozzá. Nem csak méregdrága helyen méregdrága cuccokban lehet edzeni órákon át.
Ingyen lehet kirándulni, sétálni, még drága futócipő sem kell hozzá.
Mindenre lehet találni megoldást, ha akarja az ember.
Valaki írta, hogy sokat dolgozik. Ismerős, nekem is volt időszak, amikor napi 10-12 órát dolgoztam. Volt, hogy nem jött össze mindig az edzés, de kicsiben kell kezdeni, lehet menni gyalog munkába, vagy lépcsőzni lift helyett, sétálni ebédszünetben egy szendviccsel, ülőmunka közben picit megmozgatni magunkat, meg igazából a lehetőségek tárháza végtelen.

Augustin 2014.11.12. 15:41:39

"(iszonyat sebeket rejt ám a háj sokszor). Komoly tényező, hogy az alatt az egy év alatt, pszichésen is meggyógyítják őket"

Hja, pl. nőknél gyakori, hogy zaklatás, nemi erőszak után nőnek kétszer akkorára. Tudatalatti cél: ne legyek vonzó szexuálisan! nem tudatosan egy védelmi vonalat eszik fel magára.

ex-dr. vuk 2014.11.12. 15:52:52

@astraea:
en is irodaban dolgozom. amig lakasban laktam es 2 perc volt gyalog a melohely, heti 3x jartam edzesre, most, hogy kertes haz es 2x7km bringazas, igy mar csak egyszer jarok.. persze plusz hetvegi bringatura neha, barkacsolas, nemreg vettem egy kajakot, ilyenek. mondjuk nekem lenne ra penzem, hogy meregdraga helyekre jarjak, de ez nincs tul regota igy, szoval hozzaszoktam az ingyenes/olcso mozgasi lehetosegekhez. Ebbol a legkezenfekvobb a bringa. Futni viszont nem szeretek..

tomfree 2014.11.12. 19:12:51

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: egyetértek azzal, hogy a fő probléma nem az árban van, mert a gyorséttermi kaják sem olcsók. Azonban egy csomó egészségesnek nevezett termék sokkal drágább, például ott van a sima fehércukor, a barnacukor meg a nádcukor árai közötti különbség és így tovább. Azonban tény, hogy aki akarja, megtalálja az olcsó és egészséges dolgokat (alma például), de az is hogy amikor életmódot váltottam, az ételkiadásaim nőttek azért az egészséges cuccok miatt (lehet én csináltam valamit rosszul :-)

tomfree 2014.11.12. 19:21:41

@ex-dr. vuk: tényleg nem akarok kötözködni, de például Pesten alig van uszoda ami 1500 körüli belépőárban dolgozik, de még ha bérletet veszek, sem jön ki 10 alkalom 1350-nél olcsóbban. Ha meg komolyan veszem az úszást, akkor a havi 10 alkalom nem elég. Írtad a kerékpárt, ami egyszeri kiadás, de azért az sem pár ezer forintos tétel. A focira meg futásra nem elég egy labda, azért ezeknél fogyóeszköz egy jó cipő is, különben szétmegy az ízületed. Szóval azért semmilyen sport sem ingyenes, de maximálisan adom, hogy ez nem lehet kifogás, mert később a gyógyszerekre és kezelésekre sokkal többet költ az ember. Nem kifogásból írtam, csak megjegyzésként, mert például van aki egészségügyi probléma miatt egy csomó "olcsó" sportot nem csinálhat, amit meg igen az qrva drága egy átlagfizetésből (úszás).

tomfree 2014.11.12. 19:23:52

@astraea: bocs, csőlátó vagyok. :-) nem eszek csokit, nem tudom mi mennyi, de az áfonya, az a rohadt áfonya az drága volt. :-) az alma olcsó viszont. :-)

Micellás Zsizell (törölt) 2014.11.12. 21:17:33

Ez vegre egy motivalo es jol osszefoglalt cikk nem csak ugy osszeollozva es elnagyolva. Csak ne mindenhol a kifogasokat latnam meg kis erofeszitessel is tobbet el lehet erni ha lassabban is mint kifogassal semmit tenni.

Micellás Zsizell (törölt) 2014.11.12. 21:29:05

@Hoppácska: Miért fáj neked, ha egy hozzáértő szakember is segít annak, akinek magától nem megy, vagy megunta a neten keringő sok zagyva cikket?

Doomsday Killer 2014.11.12. 21:36:02

youtu.be/POdzasJklxw
Ebben a videoben is vannak otthon INGYEN kivitelezheto elemek. Csak a kifogas mindig... Egyebkent par ismerosommel beszelgettuk, h furcsa de pl az en (es nehanyunk) szervezetem altalaban szol h mibol mennyi kell neki. Olyan eteleket kivanok meg amiket alapbol soha es olyankor utanaolvasok mi az amit tartalmaz. Meglepoen okos az emberi szervezet es ha sok mukajaval nem rontja el az ember akkor tudja mi es mikor kell. (Cserebe csaladi osszejoveteleken hanyszor kaptam mar meg, hogy megint nem ettem eleget...) Ha a sajatos felfogasom valaki szerint baromsag akkor indokolja meg :D

Perszonáltréner 2014.11.13. 07:41:52

@ex-dr. vuk:
Most van időm reagálni, bocsi. Nagyon jó dolgokat írtál le, pl, hogy a mozgás az élvezetes kell legyen, vagy amit az ételek adagolásáról írtál, hogy ne egy nagy ibrikkel pakolja az ember maga elé a kaját, hanem adagolva, vagy hogy a gyerekekkel meg kell szerettetni a mozgást....és még sok minden tetszett. Amúgy én magamat orvosi lónak tartom egyébként, mert baromi hízékony vagyok, és imádok enni. Mégis sokszor megkapom, hogy nekem könnyű, mert ez a szakmám. Ilyenkor elmondom, hogy reggel héttől este 9-ig folyamatosan dolgozom, edzést tartok, írok, továbbképzem magam, háztartást vezetek stb. Nekem is jól esne beesni a TV elé esténként, és sokszor baromira nincs kedvem edzeni annyira fáradt vagyok, és szívesen kényeztetném magamat dupla sajtos hambival, és cheescake-kel (najó, nagy néha meg is teszem ;)). De én is meghozom a döntést, hogy egyrészt szeretek(nék) jól kinézni, fontos a közérzetem, ezért erőt veszek magamon, és ha kicsire is van csak időm (pl 20 perc), akkor is nekiállok mozogni valamit, vagy elfutok a Gellérthegy legtetejére boltba, és vissza. Jól esne este egy nagy vacsi a párommal, de marad a grillezett hal, és párolt brokkoli, vagy a protein turmix. Valamit valamiért :). de pont emiatt engedhetem meg magamnak néha lelkifurcsi nélkül, hogy magamra borítsam egy étterem étlapját, és olyankor nagyon jól esik :)))
Köszönöm a kommentjeid!

ui: Tényleg meg lehet csinálni személyi edző nélkül. Mindig azt mondom, hogy a láb mindig kéznél van...Egy edző az szuper eszköz, mert motival, és tök szuper tanácsokat ad személyre szabva, ami az illetőnek eszébe sem jutna mint eszköz, de távolról sem esszenciális. Olyan mint a mosogatógép. Kézzel is el lehet mosogatni, de a gép nagyon megkönnyíti az életet. De ha valakinek nincs meg a belső motivációja a mozgáshoz, egy edző is édes kevés.

Perszonáltréner 2014.11.13. 07:51:42

@never again:

Steve Powell-t megnézem, köszönöm az ajánlást!!

Az egyszer biztos, hogy a pszichés tényezők nagyon nagyon fontosak az elhízás komplex "kezelésében"! Pont valamelyik nap számoltam, hogy a 11 év alatt hány elhízott emberrel dolgoztam együtt, nem egyszer küldtem inkább pszichológushoz őket, mert értelmetlen volt addig belekezdeni a sportba, vagy életmódváltásba, amíg a triggereket nem találjuk meg. Van, hoyg ehhez elég vagyok én azáltal, hogy meghallgatom őket, beszélgetek velük (sosem aláznék meg elhízott embert, és nem vagyok a kiképző tábor jellegű edzések híve sem), és a sikerélmény már egy erős "gyógyszer" a lelki bajokra. Mert nem lehet tduni melyik volt előbb, a lelki baj, vagy az elhízás...
Ami még nekem a 11 évem nagy tanulsága volt, hogy az elhízás sokszor a "nem tudásból" fakad. Fogalmik sincs az emberek nagy részének, hogy mi a szénhidrát, vagy a fehérje, mi miért fontos. Tanult, művelt emberekről van szó. Nincsenek is tudatában annak, hogy rosszul élnek. Azt látják, hogy az eredmény az nagyon nem kóser, de nem értik miért. Pikk pakk felszalad +30 kg. És amikro elmondom, hoyg nem kéne 1 liter gyümölcs levet meginni (akkor sem, ha 100%-os) naponta, és nem kell az irodai fiókban nasit tartani...vagy nem kell napi kétszer két fogásos ebédet/vacsorát enni. Hidd el, döbbenetes dolgok vannak, amit csak az érthet meg ennyire komplexen, aki veterán már a szakmában :)

Megkérdezhetem, hogy rajtad mennyi túlsúly van?Csak kíváncsiság...

Perszonáltréner 2014.11.13. 07:56:28

@astraea:

"Nem mindenki fogékony a jó példára"

Nekem mondod?! Látnád az én családomat!Több száz embert megrefromáltam már életemben, a saját családomba meg beletört a bicskám! Unokaöcsik szörpön, kakaón, csokin élnek, szülök anti sportok, de hiába jártatom a számat...Aztán, ha baj lesz, meg jön a kétségbeesés...és a jajjBogi miért nem mondtad...

Ahhh (legyint)!

ex-dr. vuk 2014.11.13. 09:45:26

@Perszonáltréner: ha jol meg van alapozva gyerekkorban, akkor a mozgas elemi szukseglet, es semmifele erofeszitest nem igenyel. Ha en nem megyek egy hetig edzesre es nem is bicikliztem mondjuk munkaba egyszeruen szetvet az energia, muszaj mozognom. Olyankor akarmi van kimegyek tekerni 30-40 percet (de ugy rendesen, teljes erobol), amig el nem mulik. Lehet, hogy ez mar olyan, mint az ehseg. Mozgasfuggoseg :)

Ha a szulo ezt megalapozza, soha nem lesz gondja a gyereknek a mozgassal vagy eletmoddal egesz eleteben.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 10:00:15

@ex-dr. vuk:
És tudsz olyan édesítőszert, aminek megközelítőleg cukor íze van? Mert én emiatt soha nem iszok cukormentes üdítőt, igaz cukrosat is ritkán, inkább vizet, de ha már üdítő, akkor nem szívesen viselem el az aszpartám és társainak a kellemetlen mellékízét, ami ráadásul még fogmosás után is a számban marad órákig.

Micellás Zsizell (törölt) 2014.11.13. 10:03:16

@Perszonáltréner: én is köszönöm az összefoglaló jó tanácsokat, aki akar, azt lehet motiválni, ez a szerény véleményem :D

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 10:05:46

@astraea:
"Valaki írta, hogy sokat dolgozik. Ismerős, nekem is volt időszak, amikor napi 10-12 órát dolgoztam. Volt, hogy nem jött össze mindig az edzés, de kicsiben kell kezdeni, lehet menni gyalog munkába, vagy lépcsőzni lift helyett, sétálni ebédszünetben egy szendviccsel, ülőmunka közben picit megmozgatni magunkat, meg igazából a lehetőségek tárháza végtelen. "

Én írtam olyasmit, hogy sokat dolgozok, csak nem extrém sokat dolgozok, hanem tanulok mellette. És nem soha nem tudom megtenni azt, hogy mozogjak, hanem vannak időszakok, amikor egyáltalán nem fér bele (hétvégén sem, sőt akkor a legkevésbé). Írtam, hogy maratonra készültem, akkor pont előtte hetek kimaradtak, mert egy ilyen időszak volt. Pedig ilyenkor vagyok legmotiváltabb, máskor vissza kell fogni magam a túledzés ellen, de egyszerűen olyan volt a helyzet, hogy egyszer sem fért bele még fél óra edzés sem. Ezért írtam, hogy nem kellene általánosítani, mert ami neked kifogásnak tűnik, az másnak lehet valós probléma is. Korábban én is olyan szűk látókörűen gondolkodtam, mint te, mikor volt rá időm, sosem értettem azt, hogy mások kifogásokat keresnek.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 10:10:36

@tomfree:
Az elhízás nem azon fog múlni, hogy fehér cukor vagy barna cukor, hanem a mennyiségen és az arányokon. Nyilván az olcsó parizer + zsemle kombónál minden drágább, de a legtöbben nem erről váltanak, mellesleg a péksütik többsége még a parizer+zsemle kombónál is hizlalóbb.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 10:22:34

@tomfree:
Speciel én 2004-ben vettem a jelenlegi bicajomat akkor 55 ezer körüli összegért (nem Tesco kategória volt, alsó kategóriás Merida trekking bicikli). Igaz mint írtam nem járok vele napi szinten, de alkalmanként sokat is megyek vele, de km-re vetítve elenyésző a fenntartási költsége. Persze tudom, hogy aki komolyan csinálja, az rengeteget költ az amúgy sem olcsó bringájára, bár ahogy én látom, a többségüknél inkább a szenvedély dominál, mint a célszerűség (nyilván az élversenyzők más kategória), szeretik fejlesztgetni a bringájukat.

Futásra meg meglepően jó cipőket lehet olcsón kapni a Decathlonban, nyilván az is pénzbe kerül, de még így is olcsó sportnak számít.

Az uszodában sajnos igazad van, bár itt helyben nemrég néztem végig a lehetőségeket, mert bár annyira nem vagyok oda az úszásért, van amikor jól esne, és vannak kis, olcsó uszodák is, csak nagyon korlátozott nyitva tartással, meg csak 25 méteres medencével, sőt egyetemi uszodába ingyen is mehetnék a levelezős diákigazolványommal.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 10:25:40

@tomfree:
Hozzáteszem, emellett meg vannak nagyon költséges sportágak is, és ha valaki azt szereti, akkor nyilván nem akar helyette futni vagy bringázni.

A fő probléma szerintem az, hogy ha az ember sportolni akar, azt maga fizeti, ha viszont kórházba kerül a rossz életmódja miatt, akkor azt az állam, miközben az állam a látványos élsportokra költ milliárdokat és nem a tömegsportra, amivel meg lehetne előzni egy rakás egészségügy kiadást.

Augustin 2014.11.13. 10:36:02

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás:
Hagyd, úgysem érti... Én amíg szingli voltam, se gyerek, se férj, se kutya ... én is, ha szóba jött a téma, azzal csesztettem a családos nőket, hogy mindenre kifogásként hozzák fel a gyereket, aztán anya lettem, ráadásul külföldön, ahol hiányzik a családi hátterem, de van tanulás, munka ...rájöttem, mekkora mutatvány összehozni heti háromszor egy óra edzést. Nekem egy olyan csaj osztotta az igét, hogy kifogáskereső vagyok, aki hol a szüleinek, hol az anyósának passzolta le a gyereket, hogy sportolhasson, mert kisgyerekkel nem lehet sportolni. Ha veled van, akkor arra vigyázni kell. (Ezt a babakocsival futós hülyeséget sosem tenném. Nem rázatnám össze a picit, valamint ha elesek a kocsi meg gurulna szépen a lejtőn lefelé, azt nem tudnám megbocsátani magamnak.)Bébicsőszben csak addig gondolkodtam, míg meg nem született. Nem mindenki tudja egy idegenre rábízni.
Amit leírtam, az csak egy példa volt, igazából azt akarom kinyögni, hogy más idejét beosztani könnyű, de amíg nincs hasonló élethelyzetben az ember, addig nem tudja. Valami miatt a sportos emberek ilyen téren agresszívebbek. Professzor ismerősöm nem szokta senki orra alá dugni a publikációs listáját, hogy na, neked mi a kifogásod, hogy nem járultál ilyen mértékben hozzá a tudományhoz. Biztos lusta vagy...

_z_ 2014.11.13. 11:06:13

Sziasztok!

Lehet vitatkozni azon, hogy a minosegi elelmiszer draga-e (nagy atlagban azert dragabb, mint a nem minosegi), de az vitan felul all, hogy kevesebbet enni (akar ugyan abbol a szemetbol is) olcsobb, mint tobbet. Akinek szuksege van a kaloriakra, mert mondjuk nehezbuvar, az nem fog elhizni, a tobbiek meg ehetnek kevesebbet, olcsobban...
Penz/ido kerdes-e a mozgas? Persze, van ami draga, van ami tobb idot vesz el, de azert nem minden ilyen. A futast szoktak felhozni mint olcso sport, de ahhoz is kell legalabb egy kozepes cipo, meg valami ruha, amiben hidegben sem fagy ra az emberre a sajat izzadtsaga (mar ha egesz evben fut), es sajnos van olyan reteg, aki ezt nem engedheti meg maganak. Persze el lehet menni setalni, turazni, de az meg aranyaiban kevesebb kalorait hasznal, ezert tobb idot kell raszanni (persze a fotelben ulesnel meg 1 perc seta is tobb energiat igenyel), es elhiszem, hogy van olyan, aki erre nem er ra. De: fekvotamasz, felules, guggolas, negyutemu fekvotamasz, hasonlokhoz nem kell semennyi penz, es idobol is minimalis (legalabbis amig nem megy sok beloluk), es meg a lakasbol sem kell kimozdulni!
Szoval objektiv kifogas (leszamitva betegsegeket) sem a kevesebb eves, sem a mozgas ellen NINCS! Aki nem csinalja, az nem akarja (elegge)! Nem akarok senkit se szapulni ezzel, nekem is vannak idoszakok, amikor hetekig nincs mozgas, es a vacsoram mennyiseget sem tudom mindig kordaban tartani. De olyankor tisztaban vagyok azzal, hogy rajtam mulik az egesz. Szoval az elso lepes, hogy akarni kell! Utanna minden mas reszletkerdes. Amig ez nincs meg nem lesz semmi. Akit nem zavar, hogy kover/egeszsegtelenul el, az nem fog sem kevesebbet enni, sem mozogni...
A pszihologiai reszhez: Gyerekkoromban sosem sportoltam. Az altalanos iskolai tornaora rettenetesen megutaltatta velem (nagyon nagy a tornatarok felelossege ebben). Mai napig eles emlek, amikor februarban kihajtottak minket a parkba futni es a kinai, vaszon tornacipo az elso lepesnel beazott a latyakban. Onnantol minden lepesnel cuppogott a labujjaim kozott a hidegviz... Ez az elmeny kb. 10-12 evre el is intezte a sportkerdest nalam. A futast meg 25-re... Ennek ellenere 1,5 ev futassal iden osszel le tudtam futni (na jo, kocogni) a felmaratont. Ezt MINDENKI meg tudja csinalni! (persze megintcsak leszamitva a betegsegeket)
Egyebkent tetszik a blog (bar neha tul tudomanyos, persze azokat a bekezdeseket at is lehet ugrani)!

z

astraea 2014.11.13. 11:51:16

@tomfree:
Látom, ez az áfonya mély nyomott hagyott benned. :)

ex-dr. vuk 2014.11.13. 12:04:23

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: en "süssina" nevu edesito bogyot szoktam hasznalni kaveba teaba.
Anyukam valami folyekonyat is szokott hasznalni, (nem tudom pontosan mit), mert a magas cukra miatt sutemenyeket is cukor nelkul csinalja (es isteniek).

ex-dr. vuk 2014.11.13. 12:06:55

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: pontosan ezert volt nagyon jo az egeszsegpenztar.. en meg arra vettem anno a biciklimet is (Hercules trekking, pontosan 10 eve volt 80ezer ft - azota is azt hajtom), amig el nem kezdtek szukiteni.. mostmar csak gyogyszerre lehet kolteni, megelozesre (sporteszkozokre) nem... shame.

astraea 2014.11.13. 12:09:21

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás:
Ne haragudj, de úgy tűnik, direkt akarsz ellentmondani nekem, pedig csomó mindenben egyetértünk, és épp azt írtam, hogy abban egyetértek veled, hogy igenis van olyan, amikor az embernek nem fér bele a rendszeres edzés, de lehet alternatív megoldásokat találni a mozgásra. Erre magadra veszel dolgokat, meg leszűklátókörűzöl. :) Nem kell nekem magyarázkodnod, én nem vagyok senki, nem tartozol nekem elszámolással. :)

Én csak azt mondtam, hogy aki mozogni akar, az fog, és szakít rá időt. És nem kell két végletben gondolkodni, hogy vagy a kanapén tespedek egész nap vs. 3 órát edzek. Ha nincs időm edzeni, akkor próbálok kompenzálni, gyaloglással, gyors, de hatékony mozgásmódszerrel, stb. (Ami nyilván nem minden esetben váltja ki az edzést, de legalább valami mozgás.) Nem attól fog valaki 20 kg-ot felszedni, hogy pár hónapig kihagyja az edzést, mert épp más dolgok fontosak az életében.
Én nem akarok senkit sem kényszeríteni semmire, mert én a saját életemért vagyok felelős. Viszont nagyon sokan azért nem mozognak, mert kifogást keresnek, hogy drága, nincs időm, közben meg tolják a csipszet a tévé előtt, dohányoznak, többtízezer forintot elbuliznak, stb. És a többség akkor is ilyen, és kifogásokat keres. De hangsúlyozom, nem mindenki!!!
És nekem is ismerős, hogy a napi rutin után semmihez sincs kedvem, még meghalni sem, nemhogy edzeni, de tapasztalat, hogy az edzés energiával tölt fel, és igen, baromi nehéz elkezdeni, meg nehéz megtalálni azt a sportot, amit szívesen csinál az ember, és be tudja építeni a mindennapokba, (és senki sem mondta, hogy életed végéig ugyanazt kell csinálni) de ha megvan, onnantól kezdve minden megy a maga útján. Az emberek nagy része addig sem jut el, hogy megpróbálja, mert lebeszéli magát, és nem megoldásokat keres. Vagy a rossz próbálkozások kudarcai után nem mer semmibe sem belekezdeni, és ezért gyárt kifogásokat.

astraea 2014.11.13. 12:18:14

@Perszonáltréner:
Ne is mondd! :( Én sajnos a szüleimmel "küzdök". Régen annyira sportosak voltak, most meg... Nem tudom, mit kéne tennem, mert amíg maguktól nem akarnak változtatni, addig én hiába próbálok bármit.

ex-dr. vuk 2014.11.13. 12:33:43

@astraea: anyukamat mar sikerult ravennem, hogy 3 perc biciklizes helyett eroltetett menetben gyalogoljon a varosba inkabb.. Neki pl. most magas cukor miatt kell dietazni egy fogyni. Heti 1 kilot ad le szimplan szenhidratok elhagyasaval.

Perszonáltréner 2014.11.13. 13:05:42

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás:

Nekem a nyírfacukor, és az erititrit bevált, nincs mellékíze, de horror drága. Bár én alig használok eleve belőlük, nekem nagyon nagyon sokáig elég egy doboz, de mondjuk egy egész családot ellátni vele, vagy ebből sütni, az elég izmos... :)
Én mondjuk édesítőszer ellenes sem vagyok, süssina nekem is van itthon...még élek...(de meggyőzhető vagyok róla, hogy mesterséges édesítőt használni ultragáz, csak megbízható tanulmányt még nem találtam, a "brit tudósok"-ban pedig nem bízom :):)

Perszonáltréner 2014.11.13. 13:14:04

@_z_:

Még én is egyensúlyozom az olvasható / túl tudományos határán, remélem megtalálom az egyensúlyt. Bár volt olyan kommentelőm, aki abba kötött bele, hogy nem elég tudományos. Pedig nem is az a célom, hogy telesűrítsem idegen szavakkal a szövegem, és itt bizonygassam a sokrétű műveltségem, és hozzáértésem, hanem inkább hogy közérthetően tolmácsoljam a mondanivalómat. Igyekszem...gyakorlom... :)

A tesióráról pedig annyit, hogy én élsportoló voltam, de a tesit azt szívből gyűlöltem. Alkoholista, elhízott tesitanárok ordítoztak velünk, és próbálták pokollá tenni azt a 45 percet.Sikerült is! :) A futást velem is ők utáltatták meg. Eleve nonszensz, hogy osztályoznak valamit, ami adottság, és tehetség kérdése. Én hihetetlenül béna voltam (és vagyok) labdajátékokban, de duplaszaltóztam gerendán. Mondjuk eleve nem értem,hoyg gátlásos, duci kamaszlányokat, minek forszíroznak, hogy gerendán ugráljanak, meg bukfencezzenek. Én tornászként imádtam, de szerintem ez többet ártott a csajoknak,mint használt. A tesi óra arra jó,hogy frusztrálja a gyerekeket, és egy életre megutálják a mozgást. Ezek a poroszos módszerek semmire sem jók...

_z_ 2014.11.13. 13:31:32

@Perszonáltréner: Nekem megfelel igy is a leiras tudomanyos resszel egyutt. Ha olyan a hangulatom el is olvasom, mert erdekel, csak neha nincs hozza energiam. Szerintem ezeket nem kell elhagyni, hiszen valakinek ez sem eleg :). Talan az lenne a legjobb, ha a bejegyzesen belul kulon blokkba, kiemelve, lathatoan elkulonuloen lenne, es akkor akit erdekel elolvashatja, akit nem, az atugorhatja, es egybol latja, hogy hol erdemes folytatnia az olvasast lasd pl. itt: a "A másik öreg" resz: totalcar.hu/tesztek/2014/09/17/patinas_t1_es_transzporter_teszt/ (nem hirdetni akarom oket, meg talan nem konkurencia :))
Altalanos iskolaban, leginkabb also tagozatban, szerintem a tesitanar egyetlen feladata, hogy megszeretesse a mozgast. Jatszani, felismerni, hogy melyik gyereknek mi tetszik jobban, eszerint csoportokban kulon foglalkozni veluk. Talan nem annyira ordongosseg, bar teny, hogy egyszerubb kizavarni mindenkit az udvarra futni...

ex-dr. vuk 2014.11.13. 14:00:24

@Perszonáltréner: attol fugg milyen az a tornaora .. az altalanos iskolas elment (tesitagozatos voltam - nem tudom miert), csinaltunk mindent. Kezilabda leginkabb - na azt nem szerettem.
Kozepiskolaban szinte mindig csak foci volt, kb ugy, hogy "jobbra at, balra at - na bemelegites megvolt menjenek focizni" - szoval azzal nem volt baj :) Egyetemen meg nagyon sokmindent lehetett csinalni - teke, pingpong, konditerem, stb, ingyen, ki is hasznaltam, amit csak lehetett.

Igazabol egyetem utan kezdtem rendszeresen sportolni (eloszor roplabda, aztan tollaslabda, ez utobbit komolyabban, ranglistas is voltam egy ideig). Abban igazad van, hogy a tesiora arra kene, hogy hivatott legyen, hogy megszerettesse a mozgast (ha mar a szulok nem tettek). Sajnos a tanaroknak es iskolanak ez inkabb pup a hatan.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 15:07:30

@Perszonáltréner:
Nem attól lesz valami jó vagy rossz, hogy mesterséges vagy természetes, nekem pedig nem valamiféle brit tudósok tanulmány miatt nem szimpatikusak az édesítőszerek, hanem az ízük miatt. Igazából az egész onnan indulhatott ki anno, hogy egykor azt gondolták, hogy léteznek elemi ízek, mint édes, savanyú, keserű, stb. amikből úgy, mint az alapszínekből, bármilyen íz összerakható. Pedig nem, és sokféle édes íz létezik, amik nem helyettesítik egymást.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 15:27:18

@Perszonáltréner:
Sajnos nekem is rossz tapasztalataim voltak anno a tesiórával kapcsolatban. Engem anno volt olyan tesitanár, aki meg akart buktatni, miközben egyesületnél sportoltam és heti 5-7 edzésem voltam (kosaraztam), csak mindenben ügyetlen voltam (igazából amit sportoltam, abban is :-)), soha nem volt jó a mozgáskoordinációm, ezért szívatott. És nem arról van szó, hogy nagy szájjal álltam volna hozzá, mint egyes sportoló társaim, pont hogy visszafogott gyerek voltam, és komolyan vettem a testnevelés órákat is. A másik véglet, akinél meg anarchia volt. Talán egyetlen jónak mondható tesitanárom volt, aki jól eltalálta a középutat, kivéve mikor begurult, mert akkor ő ordítozott leghangosabban és néha meg is ütötte a gyerekeket. Szóval nem, ő sem volt jó tesitanár.

Hozzáteszem az egyesületi sportban az edzők között is legalább akkora a kattantak aránya, mint a tesitanárok között. Csúnyán beszéltél? Akkor mosd ki tusfürdővel a szádat! Biztos, hogy csak úgy lehet célt érni, ha megalázzák a tanítványaikat? Erre jön rá a társaság, amit én inkább nem részleteznék, annyit azért megjegyzek, hogy anno jó sok gyereknek ment el egy életre a kedve a sportolástól ilyen közegben...

tomfree 2014.11.13. 21:04:43

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: "A fő probléma szerintem az, hogy ha az ember sportolni akar, azt maga fizeti, ha viszont kórházba kerül a rossz életmódja miatt, akkor azt az állam, miközben az állam a látványos élsportokra költ milliárdokat és nem a tömegsportra, amivel meg lehetne előzni egy rakás egészségügy kiadást. "

Az a baj, hogy szerintem olyan hogy tömegsport itthon nem létezik. A fő gond, hogy nincs olyan, hogy tömegsport mert az emberek nagy többsége nem sportol és igénye sincs rá. Emiatt politikai nyomás sincs a döntéshozókon, hogy mondjuk építsenek 1000 futópályát a sok szavazni képes futó miatt.
Ami az egészségügyet illeti, a rengeteg lusta, de káros szenvedéllyel élő ember akik később belebetegszenek ebbe az életformába (tisztelet a kivételnek, mert a betegség nem válogat az egészségesek között sem, csak kisebb eséllyel kapsz szívrohamot mint egy 150 kg-os ember) annyira megterhelik az egészségügyi kasszát, hogy annak a minősége a mennyiség miatt nem képes elbírni még az alapszolgáltatásokat sem (persze ez összetett dolog, a forráskivonásokkal, az alulfizetett, több ezres külföldre menő személyzettel stb) és ha valami bajod van, akkor vagy fizetsz magánorvosért vagy szívsz a rossz rendszerben.

bela 2014.11.16. 14:18:34

Szerintem is kulcsfontosságú, hogy az ember bevallja-e magának, hogy kövér vagy sem? Mert ha az ember azt mondja magának, hogy nem vagyok kövér, akkor miért is kéne futnia, edzenie, akármi?

Meg ha én nem vagyok kövér, akkor miért ne férne bele egy-egy nyalánkság egy stresszes nap után, hiszen 1 csoki még senkinek sem ártott meg, nem igaz? Csak az szokott lenni a baj, hogy az emberek nem szokták reálisan látni, hogy mi fér még bele, és mi nem.

Mondjuk én pont úgy gondolom, hogy ha az ember alapvetően egészségesen él és eszik, akkor időnként beleférhet egy kis bűnözés (úgy értem, kaja ügyben).

Mert nem attól hízik el az ember, ha 1 nap csak TV-t néz, és bedob egy KFC-menüt, hanem ha nap nap után ez a program ill. menü, az teszi szisztematikusan tönkre az embert.

nice777 2018.08.31. 20:14:23

Szia, tetszenek az írásait, és a kommenteket is elolvastam :) Ugye az a dupla szaltó a gerendán nem volt komoly? Én is tornász voltam, akkor sem ugrottunk ilyet, illetve követem a torna sportot, ma sem látok, sőt a jelenlegi szabályozás szerencsére próbálja visszafogni az akrobatikát.
A szimpla ok, de egy rundel dupla szaltó gerendán?
Szép estét kívánok, üdv

Perszonáltréner 2018.09.01. 10:36:40

@nice777: A duplaszaltó az költői túlzás volt természetesen :) . Tehetségtelen tornász voltam, ám lelkes. :D
süti beállítások módosítása