Barátom, a szénhidrát
2014. október 16. írta: Perszonáltréner

Barátom, a szénhidrát

CH.jpgIgazából lehetne a blogom címe skandallum. :)

Bármi amiről írok, szembe megy a mainstream-mel. Hiszen a csapból is folyik, hogy a szénhidrát minden plusz kiló, és minden nagy segg fenék első számú kebelbarátja, és aki rá mer nézni egy baguettre, az rögtön a vesztébe rohan.

SKANDALLUM! A szénhidrátra igenis szükséged van. Ahogy a művelt grúz mondja: "know your enemy", tehát először ismerjük meg szénhidrát bácsit (vagy nénit.Éljen a feminizmus!) kicsit jobban, hogy tudjuk miért üldözzük...ha üldözzük egyáltalán.

A szénhidrát a 3 fő makronutriens egyike, a fehérje és a zsír mellett. A szénhidrátok lényegében a legkönnyebben hasznosítható energiaforrások, a szervezet a májban, és az izomban tárolja, emiatt könnyen mobilizálható.

Megkülönböztetünk egyszerű, és összetett szénhidrátokat.

Az egyszerű szénhidrátok, más néven monoszacharidok (egyszerű cukrok-glükóz, fruktóz, galaktóz) nem igényelnek a szervezettől extra melót, nem kell tovább bontani, egyből felszívódnak. Gyorsan megemeli a vércukorszintet, a szervezetet fokozott inzulin kibocsátásra kényszerítve (az inzulin zsírtároló hormon, részletek itt). A gyorsan megemelkedett vércukorszintet gyorsan leeső vércukorszint követi, és így hintázik le-fel. tehát ha bedobsz egy Snickerst, igen gyorsan megkívánod a következő szénhidrát löketet. Tisztára mint a drog.Milyen esetekben lehet rá mégis szükség? Értelemszerűen olyan esetekben, amikor hirtelen inzulin löket kell. Fontos tudni, hogy az inzulin egy zsírtároló hormon, minél magasabb az inzulinszinted (tehát minél magasabb egy élelmiszer glikémiás indexe, de erről lejjebb...), annál nehezebb a zsírsavakat felszabadítani. Azonban az inzulin nagyon fontos az anabolikus folyamatokban is, segít beépíteni a fehérjét az izmokba, tehát edzés után egy könnyen felszívódó protein mellé, ezért kell némi könnyen felszívódó szénhidrátot is enni. Mivel az egyszerű szénhidrátok gyors energiapótlók, állóképességi sportoknál fontos a folyamatos pótlásuk (jellemzően szőlőcukor), hogy ne csökkenjen a teljesítmény (hosszútáv úszás, maratonok stb). Az átlagember (tehát nem élsportoló) elhízásért azonban leginkább az egyszerű szénhidrátok felelősek, ide-oda dobálgatva az inzulinszintet. A fehér kenyér, a cukrozott gabonapelyhek, tejszeletek, csokikák, üditőitalok,de akár túl sok gyümölcs (fruktóz!!), sőt a 100 %-os gyümölcs levek is mind-mind a zálogai annak, hogy jó pohosak legyünk, vagy ha még nem vagyunk....majd legyünk...(persze az elhízás az egyik faktor, aki vékony, az se feltétlenül mérgezze magát, és vágja haza a hormonháztartását)

Jellemzően minél inkább életidegenebb, és feldolgozottabb élelmiszerről beszélünk, annál magasabb a glikémiás indexe.

Az összetett szénhidrátok, más néven poliszacharidok: Hozzájuk tartozik a keményítő, glikogén, cellulóz például. Na ők a kemény fiúk, megdolgoztatják az emésztést, így lényegesen lassabban emelik meg a vércukor szintet, hosszabb ideig okoznak teltségérzetet is. A zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek tartoznak ide. Tehát a szénhidrátokon belül az összetett szénhidrátokat érdemes favorizálni. Edzés előtt ezért lehet/kell összetett szénhidrátokat fogyasztani, hogy sokáig egyenletesen tartsa a vércukorszintet, és ne hirtelen, hanem folyamatosan biztosítson energiát (egy versenysportoló esetében más a sztori, ott már edzés előtt is szükség lehet egy kis löketre).

Rost és oligoszacharid

Rostok olyan emészthetetlen (összetett) szénhidrátok, amelyek nem alakulnak glükózzá, sőt meg sem emésztődnek. Ez miért is jó? Segíti az emésztést, teltségérzetet ad, kisepri a beleket, és jó pár betegségtől is megóv. Tiszta haszon!

Az oligoszacharidok kiemelkedő élettani szerepük miatt érdemelnek külön említést. Ők a bélrendszerben élő jótékony baktériumok legjobb barátai ( az összetett szénhidrát szerepükön túlmenően), tehát fogyasztásukkal szintén az emésztésünknek teszünk egy szívességet. Megtalálhatóak az articsókában, cikóriában, hagymában, szójában, spárgában.

Mennyi az annyi?

A mostanában divatos diéták mindegyike (Atkins, Ketogén, Paleolit) a minél alacsonyabb szénhidrátot propagálja. Hogy működik-e egy ilyen diéta? Igen, működik, elég szépen pucolja le a zsírt. Viszont ezzel is az a bajom, mint az összes divat diétával, hogy egyrészről nem lehet életmód szerűen folytatni, nem lehet kolbászt csülökkel enni egész életünkben. Vagyis lehet, de ennek is megvan egy sor hátulütője (az alacsony szénhidrátú diéták, magas zsír fogyasztást javasolnak). Persze ahány szakember és edző, annyi vélemény...A nagyon szélsőséges szénhidrát diétákat teljesen értelmetlennek tartom (kivéve persze ha nem a fogyás a cél, hanem valamilyen komoly betegség miatt kell ezeket szigorúan betartani, ilyen a ketogén diéta is, amelyet eredetileg epilepsziás gyerekeknek fejlesztettek ki, aztán vették át a testépítők). Szénhidrátra szükség van, persze nem mindegy hogy milyenre! A szénhidrát esetében a glikémiás index a mérvadó.

A mennyiség tekintetében elég eltérőek a vélemények, 1-10 gramm /ttkg (testtömeg kilogramm) között találunk ajánlásokat. Ez nyilván függ az aktivitási indextől (tehát milyen keményen sportol valaki), illetve a genetikától is. Én például nyugodtan ehetek köretnek rizset (persze mértékkel, és kizárólag sovány proteinnel párosítva), nem lesz bajom tőle, de ismerek olyat is, aki zöldségen kívül másra rá sem nézhet, mert egyből hízik tőle. Ez szemét dolog, de ki kell tapasztalni. Én a zsírt veszíteni óhajtó klienseimnek általában a könnyen megjegyezhető 150 grammot szoktam ajánlani mint referencia szám (ezt persze "menet közben" igazítjuk ahhoz, hogyan reagál rá). Ez ad elég energiát, viszont eléggé alacsony bevitel ahhoz, hogy ne ösztönözze zsírtárolásra a szervezetet, és rendszeres testmozgás mellett támogassa a zsíroxidációt.

Kisgyerekeknél, kamaszoknál a napi szénhidrát szükséglet akár 10-15 gramm / ttkg-ra is felmehet, ez nagyon fontos a fejlődés szempontjából, ám nekik sem mindegy, hogy miből fedezik. Mondhatjuk, hogy úgyis lerohangálja a kakaót, és tejszeletet, meg a délutáni csokikát, és túrórudit, de sajnos az inzulinháztartását olyannyira haza lehet ezzel vágni szegény gyereknek, hogy garantált, hogy kövér,pohos, cukorbeteg felnőtt lesz . Komolyan hangzik? Az is. Egy gyereknek "illik" megadni az esélyt arra, hogy egészséges felnőtt legyen, és ez a szülei felelőssége.

A GI fontossága

A glikémiás index egy olyan mutató, amivel az ételeinket pontozzuk aszerint, hogy mennyire emeli meg a vércukorszintet (0-100). Minél alacsonyabb ez a szám, annál jobb

Tehát 3 fontos szabály, hogy a szénhidrát valóban barátod legyen:

- A glikémiás index az egyik legfontosabb szempont

- Kerüld a feldolgozott szénhidrátokat, hulladék élelmiszereket (akkor is, ha nem vagy kövér).

- A napi szénhidrát beviteledet kösd ahhoz, hogy mennyire vagy aznap aktív. Ha tudod, hogy egész nap otthon fogsz pihenni kevesebbet vigyél be, mint olyankor, amikor a napi aktivitási szinted magasabb.

Ha pedig kíváncsi vagy mit használ a szervezeted energiaforrásként, kattints ide

A bejegyzés trackback címe:

https://squatmore.blog.hu/api/trackback/id/tr376796439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dayaxx 2014.10.16. 20:58:13

Azért ez bonyolultabb annál, hogy ki lehessen mondani, hogy 150 g CH kell. Illik a napi kalória igényből számolni. A napi kalória igényt meg a szervezet alapműködés és a mozgás határozza meg. Utána szénhidrát-zsír-fehérje arány már valamilyen korlátok között kötött, ha nem akarunk mellékhatásokat. De pl. egy átlag halandónak (nem akar nagyon fogyni és izmot építeni sem) azt szokták mondani, hogy a kalóriabevitel 50-60 %-a legyen szénhidrát. Eseteben számolva 1200 kalórás étrend, ami fogyókúrának tekinthető, ha valaki nem csak vegetál.

Perszonáltréner 2014.10.16. 21:13:25

@dayaxx:

Köszönöm szépen a kommentet, de ezekre én kitértem:

"A mennyiség tekintetében elég eltérőek a vélemények, 1-10 gramm /ttkg (testtömeg kilogramm) között találunk ajánlásokat. Ez nyilván függ az aktivitási indextől (tehát milyen keményen sportol valaki), illetve a genetikától is."

"A napi szénhidrát beviteledet kösd ahhoz, hogy mennyire vagy aznap aktív. Ha tudod, hogy egész nap otthon fogsz pihenni kevesebbet vigyél be, mint olyankor, amikor a napi aktivitási szinted magasabb."

"Én a zsírt veszíteni óhajtó klienseimnek általában a könnyen megjegyezhető 150 grammot szoktam ajánlani mint referencia szám (ezt persze "menet közben" igazítjuk ahhoz, hogyan reagál rá). "

2014.10.16. 21:14:57

@polyvinyl: pl. a seggberúgás, az is hátul üt. Vagy a gyerekét elfenekelő apa, az is hátul üt.
Ezek mind összefüggenek a táplálkozástannal. :)))

dayaxx 2014.10.16. 21:22:23

@Perszonáltréner: Igen, csak felületesen, utaltál és paraméterek nélkül adtál meg egy számot. A 150 gramm nem egy 190 cm-s 95 kg-os pasinak kell, aki 5 kg zsírt szeretne leadni, hanem inkább egy 175 cm-s 80 kg-os csajnak, akin minimum 10 kg zsír van feleslegesen.

midnight coder 2014.10.17. 06:57:50

Igazából, ha az orvostudomány nem a kőkor szintjén lenne, akkor erre a sok tudásra mind-mind nem lenne szükség. Ahogy edzésre sem.

Perszonáltréner 2014.10.17. 07:06:14

@midnight coder:

Tehát ha jól értem, azt mondod elég lenne az orvostudomány robbanásszerű fejlődése, és akkor a sok-sok elbaltázott életmódból fakadó megbetegedéseket meg lehetne gyógyítani? Mindenki zabálja a cukrot, legyen mindenki cukorbeteg, ha már gyógyítható lesz?
Én megfordítanám, ha az emberek alapvető tudással rendelkeznének a témában, és mozognának rendszeresen (még csak nem is a módszeres, megtervezett sporttevékenységre gondolok, hanem simán aktív életmódra), az orvosokat is jóval kevesebbszer kellene igénybe venni....a betegséget elsősorban megelőzni kell....

bölcsbagoly 2014.10.17. 08:50:42

Talán azt is ki lehetett volna fejteni, hogy:
1. a glükóz a szervezet "benzinje", energia biztosítója. Minden más (cukor, zsír, fehérje) ezzé alakul át az anyagcsere révén; tehát a cukorszegény diéta is csak kerülőút, a vége ugyanaz mint a szénhidrátban gazdagé;
2. a glükózzá át nem alakuló vagy aminósavként, zsirsavként nem a sejtbe beépülő felesleges táplálék pedig glikogén és zsír formájában rakódik le a test különböző részeiben s használható fel utólag glükózként.
3. a sokat átkozott fehér (nád, répa) cukor nem egyébb mint egy dizaharid,a mi egy-egy gülóz és fruktóz mollekulából áll. Semmi más, mérgező anyag (sic!) nincs nene.

bölcsbagoly 2014.10.17. 08:51:31

bocsi, ...molekulából áll és .....nincs benne.

Kilfish · http://www.kilfish.com 2014.10.17. 09:32:44

@midnight coder: Ahhoz, hogy neked jó legyen (egészséges legyél) nem másoktól kéne várnod hogy dolgozzanak azon, hanem első sorban te magadnak kell dolgoznod rajta. Így működik a világ amióta létezik, így természetes és normális akármilyen szinten is áll az orvostudomány.

Évalány 2014.10.17. 09:33:25

Ha nem cukorszintet, hanem inzulinszintet mérnének, sokkal hamarabb kiderülne, hogy baj lesz, és kellő diétával megelőzhető lenne a 2-es típusú cukorbetegség. Igaz, hogy ez jelenleg nem érdeke a gyógyszergyártóknak, de az orvosoknak sem, mert mióta kiderült, hogy inzulinrezisztens vagyok (2 éve, 56 évesen), egy szót sem hallottam erről semmilyen e témával foglalkozó műsorban, újságban. Az, hogy valaki fiatalkorától kezdve egészségtudatosan éljen, még a jövő zenéje és nem utolsó sorban anyagi kérdés is, hiszen a cukorhelyettesítők és a teljes kiőrlésű lisztek lényegesen drágábbak, mint az egészségtelen társaik.

kensi 2014.10.17. 09:38:43

@midnight coder:
Akkor ezt, mint orvos mondom:
Pont, hogy az lenne jobb, ha a "kőkor" szintjén lenne az orvostudomány... meg a társadalom... Értem alatta azt, hogyha tudnánk harmóniában élni a természettel, ahogy a "primitív" népek. És nem lenne elnyomva sok olyan emberi képességünk, amit hasznosítani tudnánk. Egyrészt megfelelő lenne az életmódunk, tehát azért sem lenne ennyi elhízott. Másrészt sokkal jobban helyre tudnánk hozni dolgokat, amik meg nem életmódtól függenek.
Ajánlom mindenki figyelmébe Marlo Morgan Vidd hírét az Igazaknak c. könyvét. ÉS nyugodtan elhiheti bárki, hogy ami abban le van írva, az működik...

@dayaxx:
A fenti cikk segítség az átlagembereknek, hogy jobban értsék, mit miért ajánlanak az edzők, stb. És a 150 gramm előtt ott van, hogy "általában". Aki pontosan szeretné tudni, az úgyis megkérdezi itt vagy más szakembertől.

Minden máshogy működne, ha rögtön nem azt keresnénk, mibe köthetünk bele...

bölcsbagoly 2014.10.17. 10:23:07

@Évalány: nem ártana elmélyültebben foglalkoznod az élettannal (azon belül is a köztes anyagcserével és endokrinológiával) s akkor nem írogatnál marhaságokat...

kensi 2014.10.17. 10:33:36

@Évalány:
Egyrészt az inzulinszint mérés jóval drágább. Másrészt a vércukorszint eltérései már a cukorbetegséget megelőző állapotot is jelzik, így ha valaki akkor vált életmódot, helyre tud állni a szervezet egyensúlya.
A médiában meg az egészséges életmóddal foglalkoznak inkább, amivel megelőzhető lenne az inzulinrezisztencia kialakulása. Legalábbis az a fajta, ami a helytelen életmód miatt alakul ki.
Keress rá a metabolikus szindrómára, úgy jóval több dolgot találhatsz.

Perszonáltréner 2014.10.17. 10:42:35

@Évalány:

Kedves Évalány!

Az egészséges életmód rövidtávon lehet, hogy drágább, de a betegségek kezelése szerintem méginkább az.
Ráadásul a cukorbetegség tipikusan civilizációs betegség (sőt....a fejlett országok betegsége), a mértéktelen cukorfogyasztásból adódik...valaminek többlet fogyasztása az én logikám szerint pedig többe kerül, mint valamiből nem enni, vagy mértékletesen...nemde?

Perszonáltréner 2014.10.17. 10:44:40

@kensi:

Köszönöm...most bólogatok nagyokat! :)

Minden poszt alá érkezik valaki, aki úgy rézi, hogy sokkal többet tud a témáról, és itt bizonygatja saját kompetenciáját, de mas szép lassan megtanulok együtt élni ezzel.
Addig is igyekszem legjobb tudásom szerint írni, közérthetően :)

2014.10.17. 10:46:01

@bölcsbagoly: Igen, én is ezt hiányoltam a cikkből. Az írója vagy nem akart belemerülni az intermedier anyagcserébe, vagy nincs tisztában vele.
Teljesen igazad van- még annyit, hogy éhezésnél például a szervezet szívesen nyúl a fehérjék felé, mint energiaforrás felé, eredménye az izomzat látványos lebomlása.

olsen banda 2014.10.17. 11:17:21

A cikk a szénhidrát védelmében írodott. Tök mindegy milyen számok szerepelnek mert általánosságban ír a szerző. Örülök hogy valaki nyilvánosan törekszik arra hogy felülbíralja ezt a sok divatdiétát.

Croma Soma 2014.10.17. 11:20:37

A keményítőt különösen a feltárt formáit (lisztek, főtt-sült burgonya, rizs bármilyen formája) nyugodtan lehet, az egyszerű szénhidrátokkal egyenértékűnek venni károkozás szempontjából, hiszen a szervezetben nagyon rövid időn belül glükóz lesz belőle, így a glikémiás indexe is hasonlóan magas. Az, hogy valami "teljes kiőrlésű" alig változtat valamit az összképen.
A keményítők között is van azért különbség, pl. a zab valamivel egészségesebb, mint a rizs vagy a krumpli, a búzáról, kukoricáról nem is beszélve.
Amúgy pedig annyira nem életszerű a grammokat méricskélni. Jobb ha az ember a magas glikémiás indexű dolgokat kiküszöböli az étrendjéből és hallgat az éhségérzetére. :)

Croma Soma 2014.10.17. 11:29:45

A cukor, mint benzin nem teljesen igaz. Az agy pl. nincs el cukor nélkül, de a máj egy egészséges emberben mindig termel annyit, amennyi erre a célra kell.
Az izmok át tudnak állni ketonanyagok égetésére, nagyobb kitartóbb teljesítmény leadás mellett. Annyi glikogén (keményítő féle) mindig van egy egészséges ember izmában, hogy a Szentgyörgyi-Krebs ciklus forogni tudjon, és el tudjon égni az acetil-CoA.

Persze, ha a tömeges izomépítés a cél kell inzulin, de ez is csak akkor fog működni, ha a szervezet alapvetően nem inzulin rezisztens. Tehát alapvetően szénhidrát szegény táplálkozás mellett, edzés után kap a szervezet a fehérje ellátottság mellett egy kis szénhidrátot az segíti az izomépítést, de kb. a jó hatás itt ki is merül.

dayaxx 2014.10.17. 11:33:49

@Perszonáltréner: Elnézést, nem kötözködni akartam. Örülök, hogy valaki megpróbálja fejben rendbe tenni a szénhidrátokkal kapcsolatos tévhiteket. Viszont, az általában és egyéb kifejezésektől ilyen esetben hidegrázásom van, van sokan félre értik és hülyeséget csinálnak, ezért jobb ha helyette egy fantom lényt körülírnak.
Egyébként I. típusú cukorbetegként és sportoktatóként van némi rálátásom a dolgokra.

Croma Soma 2014.10.17. 11:34:37

Egy átlag ember a negyvenes éveire, már valamennyire inzulin rezisztenssé válik, és a metabolikus szindróma által már többnyire érintett, "normál" táplálkozás mellett.
Ezen emberek többsége számára mindennél többet ér a korlátozott szénhidrát bevitel, mind az élethossz, mind az életminőség szempontjából.

Croma Soma 2014.10.17. 11:36:22

@Perszonáltréner: konkrétan mire utalsz a zsírokkal kapcsolatban?
Valami utalás féle volt a szövegben. ;)

darkmirjam_light 2014.10.17. 12:01:21

Egy 12 kilométeres kört szoktam futni naponta. Semmi sem tesz rosszabbat velem, mint egy snickers (érts bármiféle finomított cukorral teletömött édesség) előtte. Próbálok odafigyelni, de ha születésnap, évforduló okán a cégnél ilyesmit fogyasztok, előfordul, hogy hirtelen gyengeség és mardosó éhség tör rám edzés közben, le is sápadok olyankor. Volt már, hogy félbe is kellett szakítanom emiatt. Maratonon viszont nem állnék starthoz power gel vagy szőlőcukur nélkül.

Perszonáltréner 2014.10.17. 12:07:31

@Könnyen elkaptuk, uram!:

"Az írója vagy nem akart belemerülni az intermedier anyagcserébe, vagy nincs tisztában vele."

köszönöm a feltételezést.

A kérdés az, hogy egy "Barátom, a szénhidrát" című blogbejegyzésben miért kéne az intermedier anyagcseréig belemennem? Írok elég szakcikket máshol,köszönöm. Amúgy a lehetőség nyitva áll mindenki előtt, lehet tudományos blogot indítani, ahol lehetőleg minél több idegen szó, és érthetetetlen szakkifejezéssel teletűzdelve lehet bizonygatni a hozzáértést. Én azt szerettem volna elérni, ha egy átlag ember is átlássa, hogy miért jól, vagy nem jó amit csinál.

Perszonáltréner 2014.10.17. 12:09:33

@olsen banda:

Örülök, hogy valakinek átment az üzenet... :)

Perszonáltréner 2014.10.17. 12:17:25

@bölcsbagoly:

Erre egy előbbi posztomban már kitértem, a cikk címe továbbra is a "Barátom a szénhidrát"...ennek fényében érdemes olvasni (mind tudományos, mind tartalmi, mind stilisztikai szempontokat figyelembe véve)...

Azért aminosavból igen sokat kellene benyomni ahhoz, hogy a szervezet ne tudja elhasználni, és zsírrá alakítsa....

Perszonáltréner 2014.10.17. 12:19:59

@Könnyen elkaptuk, uram!:
"éhezésnél például a szervezet szívesen nyúl a fehérjék felé, mint energiaforrás felé, eredménye az izomzat látványos lebomlása."

Ez nagyon igaz, ahogy az Éhezők viadala című posztban már meg is írtam...

seahawks 2014.10.17. 12:43:40

nem hiszem el, hogy egy ilyen világban élünk, ahol az emberek számolgatják hány g szénhidrátot meg zsírt meg kitudjamit ehetnek.
senki ne hallgasson a dietetikusokra, egyen azt amit kíván, annyit amennyi jól esik és akkor amikor akar!!!

bölcsbagoly 2014.10.17. 12:46:56

@Croma Soma: na és a glikogén mivé bomlik le szerinted? a máj meg mit készit más cukrokból/zsírokból/aminósavakból, nem glükózt, ha éppen nem raktározza a glikogént?

bölcsbagoly 2014.10.17. 12:48:01

@Perszonáltréner: hát a húst a hússal "diéta" pont ezt teszi!

Perszonáltréner 2014.10.17. 12:49:29

@bölcsbagoly:

És a cikkekben pont ezek ellen szólaltam fel leginkább (Atkins, Ketogén stb...)

bölcsbagoly 2014.10.17. 12:51:13

@Perszonáltréner: azért kell belemenni ahányszor csak alkalom adódik rá, mert a népet elhűlyitették azzal, hogy a cukor káros az egészségre! 100 emberből 90-nél több nem tudja, hogy mire szolgál a glükóz! S azt sem, hogy hogy a köztes anyagcsere folyamán mi mivé alakulhat át.

bölcsbagoly 2014.10.17. 12:53:52

@Perszonáltréner: ezt nagyon is jól teszed, de láthatóan még sem értik, mivel nincsenek tisztában az anyagcsere folyamatokkal. A sarlatánoknak meg rontaná az üzletét, ha a jónép többet tudna a saját testéről és annak működéséről mint. pl az okostelefonjáról.!

Croma Soma 2014.10.17. 13:05:52

@bölcsbagoly: rendben értem, amit mondani akarsz, de abból az sejlik föl, hogy nem értesz semmit! :)

A cukor anyagcsere legfontosabb csökkentő faktora az, hogy nem csinál a máj többet. Ha a kívülről tömegével bevitt cukorral szétcseszed az anyagcseréd, nincs mit tennie a beléd épített szabályzó mechanizmusoknak. Amit a szervezeted kínjában tesz az ellenedre fordul. :(

Croma Soma 2014.10.17. 13:09:24

@bölcsbagoly: a tesztoszteron sem káros az egészségre, ha kívülről eszetlenül viszed be, pontosan körülírt, hogy mit tesz, és hogy csinál. :)

A cukor is ilyen. Nem alapvetően a glükózzal van a baj, hanem azzal, hogy a "modern" táplálkozás túlzott mennyiségben juttatja a szervezetedbe.

bölcsbagoly 2014.10.17. 13:16:42

@Croma Soma: mese habbal. Amúgy a modern táplálkozás kevesebb keményitőt és más polizaharidot használ mint a pár száz/ezer éves. Amúgy már a paleolit korban a nők/gyerekek/öregek feladata volt a gyűjtögetés, ami a biztos táplálékot tette ki ( a vadászat hol sikeres volt, hol nem) és mit is gyűjtögettek: gyökereket, rizómákat, hagymákat, gumókat, szárakat, leveleket, terméseket, magokat elsősorban. Ezekben pedig a szénhidrátok domináltak! S ezeket a szénhidrátokat pedig főleg glükóz formában tudta felszívni a bélcsatorna fala. Nesze neked paleolit táplálkozás!

Perszonáltréner 2014.10.17. 13:24:22

@bölcsbagoly:

Olvasd át még egyszer GI részt...finomított cukor, cukor sokk, túl gyors felszívódás, inzulinválasz stb....

(egyébként az előző kommentemet kiegészíteném azzal, hogy alacsony CH diéta esetén is nagyon kicsi az esélye, hogy túl sok fehérjét vigyél be ahhoz, hogy zsírként rakódjon le....nagyon extrém módon kéne tol a tápkiegeket)

bölcsbagoly 2014.10.17. 13:48:18

@Perszonáltréner: egészséges szervezetnél ez nem probléma! A betegeket meg hagyjuk az orvosokra.

Croma Soma 2014.10.17. 14:14:21

@bölcsbagoly: nos itt vagy tévedésben!
A túlzott CH2O bevitel automatikusan vezet egy csomó betegséghez. Genetikán és az aktivitáson múlik kinél hamarabb, kinél később.
A betegségeknél azokra gondolj, ami ma a fő halálozási okok közé tartozik a fejlett világban...

Croma Soma 2014.10.17. 14:20:42

@bölcsbagoly: mondjuk száz éve egy átlagembernek elérhetetlen volt a finomított cukor, és fehér búzaliszt is a luxus kategóriába tartozott. Rizst meg még nem is látott... :)
Az őskorról ne beszéljünk! :) egy tutkó átlagban éheztek! :)
Ha meg igaz a vízimajom teória akkor minden bukik, mert akkor herkentyűket ettek, amiben csak fehérje és zsír van. :)

bölcsbagoly 2014.10.17. 14:33:16

@Croma Soma: vagyok a fenét! Az öröklékenységnek és változékonyságnak köszönhetően az emwebreiség minden generéációban megtermeli a maga 2selejtjét2 egészségtani szempontból. De mig ezek az egyedek az utóbbi fél évszázadig rendszerint nem jutottak el a szaporodóképes életkorban, az orvosi beavatkozásoknak köszönhetően ma már tömegesen örökitik át hibás génjeiket!
Nem tudom hány éve vagy, de jó ha tudsz róla, hogy a mi korasztályunk a negyvene-ötvenes években (60-70 éve) jórészt lekváros6zsiros/cukros/rántásos/olajos kenyeren nőtt fel! S rengeteg krumplit, babot is fogyasztottunk. Még sem voltunk elhízva, alig tudtunk cukorbajosokról, glutén/laktóz érzékenységről.
A vizimajom teória valszeg igaz, csakhogy nem tengerparton, hanem édesvizek partján folyt le az evolúciója. S nem tengeri herkenytüket ettek, hanem halakat/békéákat/teknősöket/vizimadarakatt+vizinövények rizómáját, sulyom termést, stb.

2014.10.17. 15:07:56

@Perszonáltréner: Nem kell belemenni. Csak furcsa ellentmondásokkal félreértéseknek adsz táptalajt.
A lényeg mint mindig a mennyi?
Az egyszerű cukrok gyorsan felszívódnak. Itt nincs inzulin kérdés. A sejtekhez való juttatásban, illetve a májhoz való eljutásban meg ott az ellenoldal. Inzulin kontra adrenalin.
Viszont a fehér liszt szerinted rossz, a teljes kiőrlésű pedig jó, mert poliszacharid. Miért, a finomított nem keményítőből áll? A különbség a rost. Ami viszont nem szívódik fel.

2014.10.17. 15:10:52

@Croma Soma: A túlzott CH2O bevitel automatikusan vezet egy csomó betegséghez."
Itt a lényeg. A túlzott. De mennyi az? Amikor egy kínai egy tál rizsen nő föl, volna kedved neki előadni, hogy rossz a táplálék összetétele?
A szervezet képes szintetizálni akár fehérjét is a szénhidrátból. Nyilván a túlzott bevitel ártalmas. De ez igaz mindenre. A C vitaminra is. A vízre is.

2014.10.17. 15:15:32

@bölcsbagoly: Azért 60-70 éve leginkább azért nem tudtál néhány betegségről, mert nem volt még kellően körülírva.
Mondjuk annak idején gutaütésben, meg pokolbélűségben szenvedtek az emberek, de hogy pontosan mi okozza, azt nem tudták.

Croma Soma 2014.10.17. 15:53:18

@Könnyen elkaptuk, uram!: ami inzulin választ vált ki az már sok. Ez az egyik szélsőséges vélemény... :)

Mondjuk ha megeszel egy sült oldalast, saláta körettel, hogy jól lakj és desszertként megeszel egy almát, vagy egy sülttököt az kb. jó, ehhez megeszel egy szelet kenyeret is az már sok...

Egyébként, ha nem mérgezed magad szénhidráttal, és valami okból (mert megkívántál egy krémest :) ) mégis juttatsz be pontosan érzed, hogy mikor estél túlzásba. Egy jellegzetes émelygős teltség érzet. :)

Croma Soma 2014.10.17. 15:55:55

@Könnyen elkaptuk, uram!: hatvan hetven éve, egy átlagembernek a kaja sokkal drágább volt. Egyáltalán nem volt jellemző az a zabálás mint most, pláne nem a nassolás.

bölcsbagoly 2014.10.17. 17:52:46

@Croma Soma: senki sem kényszerit rá, hogy émelyegj. Azt kell enni amit a szervezeted kíván s nem a menűt, A természet "okosabb" mint a magát túlokosnak tartó ember. Ő találta ki a hányást is. A rómaiak csak a madártollat hozzá. S nem mérgezed semmivel magad, még szénhidrátal sem. De te csak menj Szendi meg a többim sarlatán hatökör után. Egyik neves elődje is magyar volt. Bicsérdi Béla, ő Svájcban alakitott vegán szektát a 30-as években. Neki is sok bolond követője akadt, a mai napig. Mindegyik sarlatán arra számit, ami be is jön: az emberi butaságra, tájékozatlanságra és a hozzád hasonlók tudalékosságára (az élettan lényegét nem értitek).

bölcsbagoly 2014.10.17. 17:59:36

@Croma Soma: tévedsz, nem drága volt, hanem rendszerint kevés, de nem mindig s minden. Erről is téves elképzeléseid vannak. Rengeteg mindent megettünk ami mellet ma az emberek (főleg a városaik ) többsége elmegy (erdei gyümölcsök, termések, növényi részek , gombák). Hallottál már a cukorcirokról? Annak a rokona amiből a seprűt készitik. Egy sor olyan halfélét is tömegesen fogyasztottunk , amit ma már ritkán ha látsz halüzletben, pl. a ruszlit. Tudod mi az? Ettél már napraforgó pogácsát? Hát a belőle készült halvát? Kölest, árpakását?

bölcsbagoly 2014.10.17. 18:01:16

@Könnyen elkaptuk, uram!: no nem, azt tudták hogy mi okozza, csak azt nem hogy hogyan lehet gyógyitani! De pl. mostanában megint kezdik felfedezni a köpölyözés vagy a pióca rakás értelmét, hasznát.

Croma Soma 2014.10.17. 19:15:58

@bölcsbagoly: tudod az szokott drága lenni, ami kevés...

Ezt D. Ricardo óta, mondjuk úgy, sejtjük. :))))

Croma Soma 2014.10.17. 19:22:19

@bölcsbagoly: céloztam esetleg valamire, ami szúrja a csőröd? :) Nagyon sajnálom.

Én azt hittem a cukor anyagcseréről van szó. De Te nyugodtan hőbörögj!
Amúgy a ma modernnek nevezett étrendhez képest minden jobb, ami kevesebb szénhidrát terheléssel jár, legyen az akármekkora sarlatánság, lásd pl. Norbi update 1.
Azért azt ugye nem mondod, hogy az se működik?
Persze lehet mindenki hülye. :)

bölcsbagoly 2014.10.17. 19:24:24

@Croma Soma: az átkosban ez nem volt szempont/érvényes. A trabant/lada sem lett drágább attól, hogy kevesen kaptak belőle.

bölcsbagoly 2014.10.17. 19:33:00

@Croma Soma: a Norbi-féle marhaság is sarlatánság. Tudod, egy bolond százat csinál...pláne ha ez anyagi érdeke is. Nincs szénhidrát terhelés, mértéktelen zabálás az van. teljesen mindegy, hogy szénhidrátból/zsírból/fehérjéből történik. Egy esetben lehetne értelme, ha emészthetetlen (pl. rost anyagokkal) történne. De az egészséges szervezetet nem lehet becsapni. Az ember ugyanis nemcsak egyszerűen éhes, hanem "valamit" kíván! Azt amire élettanilag szüksége van. Normális körülményke közt ez így működik. de a mostani étkezési szokások szeretnék ezt az ösztönt becsapni (pl. az ízek kavalkádjával).

bölcsbagoly 2014.10.17. 19:34:48

@Croma Soma: mindig és mindenkinél csípi a csőröm a tudalékosság! sorry...

kensi 2014.10.17. 20:43:12

Akkor a félreértések elkerülése végett: A szénhidrát bevitel mindig vált ki inzulin felszabadulást, mindegy mennyit viszel be. Az inzulin nélkül vagy hatásának hiányában ugyanis a sejtek nem tudják felvenni a glükózt....
A lényeg, hogy az egyszerű cukrok, diszacharidok esetében hamar emelkedik a vércukor szint, ahogy a cikkben is szépen le van írva... nem is ismételném.

Croma Soma 2014.10.18. 07:12:44

@kensi: igen ez így van. Ezért, bár valóban pongyolán fogalmaztam, inzulin válasz alatt, szint emelkedést értettem, ami azután hypoglükémiát, és éhség érzetet vált ki.
Persze egy inzulin rezisztensnél, ahol folyamatosan magas az inzulin szint már nem ennyire tankönyvi a dolog.

Croma Soma 2014.10.18. 07:15:30

@kensi: plusz a keményítők, lisztek, burgonya is pont elég gyorsan emelik vércukor szintet, és az inzulin szintet, mint az egyszerű cukrok.

Croma Soma 2014.10.18. 07:29:24

@bölcsbagoly: ezt se érted.

Átkostól függetlenül az élelmiszer sokkal drágább volt, mert az embereknek egységnyi élelmiszer beszerzésébe sokkal több munkát kellett fektessenek. Ennek ellenére hiány is előfordult. Ennek öröksége pl. az EU elcseszett mezőgazdasági támogatási rendszere. Sőt ha elolvasod a Marx féle földjáradék elméletet megérted hogyan gondolkodtak akkor, mi volt a helyzet. Ma már más a dörgés, a fejlett világban nem élelmiszer hiány van, hanem bőséges túlkínálat...

Croma Soma 2014.10.18. 07:33:37

@bölcsbagoly: pont ez a lényeg, a gyorsan fölszívódó szénhidrát fogyasztás nem élettani. Szétcseszi az egész szabályozásod. Ennek első fàzisa, hogy nem bízhatsz magadban, mert túl fogyasztasz, elhízol, majd jön egy csomó betegség, a magas vérnyomástól a rákig.

kensi 2014.10.18. 10:07:15

@Croma Soma:
"ami inzulin választ vált ki az már sok. Ez az egyik szélsőséges vélemény... :)"

Csak azért írtam, mert ez a fenti mondat igen félrevezető.
Azt meg értettem, hogy szintemelkedést értesz alatta. :)

Az életan meg valóban ugyanúgy működött évtizedekkel ezelőtt, csak valószínűleg kevesebb káros/mérgező/ vegyszeres hatás érte az alapanyagokat....

A Tyne folyó déli partja 2014.10.18. 22:41:22

@midnight coder: he? Szóval zabálj mindent összevissza, tedd magad nyugodtan tönkre, majd az orvosok elintézik? Kösz, nem...

A Tyne folyó déli partja 2014.10.18. 22:48:16

@bölcsbagoly: hát, én leginkább pont a szénhidrátokat szoktam kívánni, sajnos...ha nagyon éhes vagyok, kenyérre, vagy krumplira vágyom...ezen kívül kívánom még a kávét, s a csokit...egyik se épp a legegészségesebb táplálék...

kensi 2014.10.19. 09:29:15

@Perszonáltréner:
Szívesen... máskor is. :)
És köszi a cikkeket! :)

kensi 2014.10.19. 09:32:20

@A Tyne folyó déli partja:

Elvileg egészséges szabályozás mellett és egészséges életmód mellett működne, hogy azt kívánja meg az ember, amire a szervezetének szüksége van. Csak a legtöbb ember vagy munka vagy egyéb okok miatt már csak akkor eszik, ha nagyon éhes. És hogy a fenti cikkben is látható, olyankor a szénhidrátot fogod kívánni, mert abból jut legkönnyebben energiához a szervezet. Csak a sok szénhidrát-alig fehérje ételek hatása nagyon hamar lecseng és aztán megint a szénhidrátot fogod kívánni. Szóval innentől lőttek az egésznek. :)

A Tyne folyó déli partja 2014.10.19. 11:41:56

@kensi: na meg sokat biciklizek, s arra is pont azt kívánom...a kaja meg engem nem igazn érdekel, nem vagyok ínyenc, nem hobbim a főzés, amíg nem vagyok konkrétan éhes, eszembe se jut. Akkor meg jön a vajaskenyér....

Fluoro 2014.10.22. 08:40:10

Tetszett ez a cikk is! Még hozzá tenném, hogy a szénhidrát bizony az agyban a szerotonin felszabadulásához is kell, aki olyan típus (veleszületett hajlam) az ketogénnel igencsak rosszkedvű lesz! Persze egy S. Norbinak ez nem gond, mert ő meg az a típus, akinek szerotoninja gyakorlatilag állandó, mindegy mit csinál, mit eszik... Amúgy ez a rosszabb, mert a külvilág az ilyen embereket érzéketlen gépeknek láthatja... Aki viszont magát érzékeny típusnak érzi, annak kell az egyenletes szénhidrát ellátás, és ez nem gyengeség, ez biológia.
süti beállítások módosítása